Концепция интегративной биоэтики получила развитие в разных странах, при этом объединяющей составляющей данной концепции
является идея о необходимости дискуссии по
вопросам биоэтики в разных слоях общества.
Не менее важными в этой концепции являются понятия биоэтики и биоэтического императива, предложенные Фрицем
Яром (1926). Обнаруженная в 1997 году статья ученого содержит новый
формат биоэтических идей, а также возможность понимания биоэтики как интегративной науки. Обзор исследований, проводимых научными
группами в Хорватии и Германии, выявил разнообразие подходов и взглядов на биоэтику, а также подвел нас к выводу о необходимости выработки
общего видения решения проблем в сфере биоэтического образования.
Концепція інтегративної біоетики набула розвитку в різних країнах, при
цьому об’єднуючим складником цієї концепції є ідея про необхідність дискусії з питань біоетики в різних прошарках суспільства. Не менш важливими в цій концепції є поняття біоетики та біоетичного імператива, запропоновані Фріцем Яром (1926). Виявлена в 1997 році стаття вченого містить
новий формат біоетичних ідей, а також можливість розуміння біоетики як
інтегративної науки. Огляд досліджень, виконаних науковими групами в
Хорватії та Німеччині, показав різноманітність підходів та поглядів на біоетику, а також дозволив дійти висновку про необхідність загального бачення щодо вирішення проблем біоетичної освіти.
The concept of integrated bioethics is popular in the different countries and it
is united by the common idea about need of a discussion in the field of bioethics,
in different sectors of society. The essential part of this concept is the vision of
«bioethics» by Fritz Jar (1927) and his bioethical imperative. The article of this
researcher, which was found only in 1997, extends a new format of the bioethical
ideas, and also possibilities of understanding of bioethics as integrated entity.
The review of scientific groups in Croatia and Germany has revealed a variety of
approaches, views of bioethics, and also has brought us to a cooperative image
of the solution of problems in education in a general sense and in the sphere of
bioethical education.
In a concept of bioethics «integrative» is attempt to establish a discourse of
various points of view. Providing various positions, the integrated bioethics can
give orientation for people who face an ethical/bioethical perspective. Therefore in
integrative bioethics the idea of to accept various points of view, without any form
of hierarchy is active, but also without falling into an ethical relativism. Important
aspect is also the fact that discussion of these questions generates sensitivity of
society to these questions.