У статті обґрунтовано систему підготовки майбутніх вихователів до організації ігрової діяльності дітей дошкільного віку (на матеріалі спецкурсу «Теорія і методика ігрової діяльності дітей дошкільного віку»); здійснений аналіз та узагальнення науково-педагогічної літератури з обраної проблеми з метою виокремлення та застосування різноманітних форм, методів у процесі навчання дисципліни «Теорія і методика ігрової діяльності дітей дошкільного віку»; поданий матеріал, що сприяє вирішенню навчальних і професійних проблем, розвитку творчих здібностей студентів, підвищенню комунікативної активності, формуванню інтересу до ігрової діяльності, навчальної і професійної діяльності, здатності до організації ігрової діяльності з дітьми дошкільного віку.
Modernization of teacher education requires the development of adequate research
based strategies and approaches of formation of personality-oriented subjective professional
training of preschool teachers and accordingly finding ways of its modernization towards the
impulse to self-realization of creative potential of future educators, creation and updating
methodological support for continuous personal development and self-development of students.
Training of future preschool teachers in the organization of play of preschool children as a
separate research problem comprehensively and systematically hasn’t been studied.
The lack of theoretical coverage of this problem in the pedagogical aspect and its
significance for the theory and practice of modern Ukrainian higher education led to the
choice of the topic and the main aim of the article that lies in theoretical substantiation of
the system of future preschool teachers training for preschool children play activity (based on
the course “Theory and methods of preschoolers play activity”).
The system of professional training of future teachers of preschool children is a coherent
set of structural elements that are interconnected in certain connections and relationship,
interact with each other and form a coherent unity. The organization of work with students of
higher educational institutions EQL «Bachelor» with the field of study «Preschool Education» was
to create a system of testing and maintenance, types and forms of education.
The selection of the content of educational material on the subject «Theory and
methods of preschool children play activity» is defined as the overall objectives of education
and specific objectives of the discipline. The content of the program involves a certain
amount of knowledge of the theory and techniques of play of pre-school children, determines
the depth of its coverage, establish a sequence in the study, providing a gradual complication
of material. The program defined forms of training (lectures, seminars, divergent tasks for
independent work, individual teaching and research tasks recommended for students of basic
and additional literature). Thus, the course “Theory and methods of pre-school children play
activity” furtherance of the purposes of teaching future educators of play and is consistent
with the overall goals of education degree; provides conditions for effective training of future
professionals in the sphere of preschool education.
В статье обоснована система подготовки будущих воспитателей к
организации игровой деятельности детей дошкольного возраста (на материале
спецкурса «Теория и методика игровой деятельности детей дошкольного
возраста»); осуществлен анализ и сделано обобщение научно-педагогической
литературы по выбранной проблеме с целью выделения и применения различных
форм, методов в процессе обучения дисциплины «Теория и методика игровой
деятельности детей дошкольного возраста»; подан материал, способствующий
решению учебных и профессиональных проблем, развитию творческих способностей студентов, повышению коммуникативной активности, формированию интереса к
игровой деятельности, учебной и профессиональной деятельности, способности к
организации игровой деятельности с детьми дошкольного возраста