В статті проведено теоретичне обґрунтування структурних компонентів готовності до майбутньої
педагогічної діяльності, яке визначає його здатність самостійно, професійно грамотно трудитися на педагогічній ниві.
Розв’язання цієї проблеми багато в чому залежить від формування готовності майбутніх учителів до педагогічної
діяльності. Вона дає можливість упевнено почуватись на місці вчителя, швидше адаптуватися до шкільних умов,
успішно вирішувати складні завдання навчально-виховної роботи, вивчати особистісні якості та властивості учнів,
визначати оптимальні засоби педагогічного впливу, глибоко аналізувати результати своєї діяльності, справлятися з
емоційними, фізичними навантаженнями, оптимально будувати стосунки з школярами.
В статье проведено теоретическое обоснование
структурных компонентов готовности к будущей педагогической деятельности, которое определяет его
способность самостоятельно, профессионально грамотно трудиться на педагогической ниве. Решение этой проблемы
во многом зависит от формирования готовности будущих учителей к педагогической деятельности. Она дает
возможность уверенно чувствовать себя на месте учителя, быстрее адаптироваться к школьным условиям, успешно
решать сложные задания учебно-воспитательной работы, изучать личностные качества и свойства учеников,
определять оптимальные средства педагогического влияния, глубоко анализировать результаты своей
деятельности, справляться с эмоциональными, физическими нагрузками, оптимально строить отношения со
школьниками.
In the article the theoretical ground of structural components of readiness is conducted to
future pedagogical activity that determines his ability independently, professionally correctly to work on the pedagogical field. The
decision of this problem in a great deal depends on forming of readiness of future teachers to pedagogical activity. She gives an
opportunity confidently to feel in place of teacher, quicker to adapt oneself to the school terms, successfully to decide the difficult
tasks of educational-educator work, study personality qualities and properties of students, determine optimal facilities of pedagogical
influence, deeply to analyze the results of the activity, get along at emotional, physical activities, optimally to build relationships with
schoolchildren. In fact readiness - it not only the supply of professional knowledge, abilities and skills but also such lines of
personality, that will provide successful implementation of professional functions, : persuasion, pedagogical capabilities, interests,
professional memory, thinking, attention, pedagogical orientation of idea, capacity, emotionality, moral potential of personality,
relation, to the phenomena, events, professional duties from the point of view of moral public norms and requirements of select
profession of teacher. Forming of readiness of future teachers to professional activity - it foremost accumulation of knowledge,
abilities and skills of practical activity. Forming of readiness of students to practical work is sent to preparation of them to rational and
perfect activity. Influence of engaging in single combats on readiness to future pedagogical activity of students of humanitarian
orientation is extraordinarily meaningful, that in soy a turn was analysed and tested.