У роботі представлений аналіз стану постави дітей 10-14 років, виконаний у фронтальній площині. Стаття присвячена питанню корекції грудного сколіозу, засобами фізичної реабілітації. Представлені результати обстеження фізичного і функціонального стану школярів пубертатного періоду. Визначено ефективність застосування спеціальних фізичних вправ для відновлення симетрії тіла у фронтальній площині. Обґрунтовано практичні рекомендації для школярів пубертатного періоду, доступні для застосування вчителями фізкультури в заключній частині уроку фізкультури. Представлені рекомендації, підготовлені для батьків дітей яки брали участь в експерименті.
В работе представлен анализ состояния осанки детей 10–14 лет, выполненный во фронтальной плоскости. Статья посвящена вопросу коррекции грудного сколиоза, средствами физической реабилитации. Представлены результаты обследования физического и функционального состояния школьников пубертатного периода. Определена эффективность применения специальных физических упражнений для восстановления симметрии тела во фронтальной плоскости. Обоснованы практические рекомендации для школьников пубертатного периода, доступные для применения учителями физкультуры в заключительной части урока физкультуры. Представлены рекомендации, подготовленные для родителей детей участвовавших в эксперименте.
The analysis of the state of posture of children is in-process presented 10-14, executed in frontal. The article is sanctified to the question of correction of pectoral scoliosis, by facilities of physical rehabilitation. The results of inspection of bodily and functional condition of schoolchildren of puberty period are presented. Efficiency of application of the special physical exercises is certain for renewal of symmetry of body in a frontal plane. A practical way is set influence of muscles of corset of backbone on a posture and scoliotic deformation in particular. Direct intercommunication is educed between a scoliotic posture and strengthening of muscles of corset of backbone. Practical recommendations are reasonable for the schoolchildren of students puberty period, accessible for application the teachers of physical education in final part of lesson of physical education. The recommendations prepared for the parents of children participating in an experiment are presented. It is set during work that in the puberty period of development of child there is an absolute necessity of objective diagnostics of posture and mootness of large muscular groups able to influence on becoming of locomotorium on the whole. Got during researches given testify that during correct organization of P.E of schoolchildren of puberty period the process of their purposeful physical development assists not only warning of violations of spatial organization of body but also harmonious physical development and perfection of locomotorium function.