Эффект контроля государством студента по существу зависит не только от средств, но и от последовательности выполнения заданий. Например, неправильная последовательность, является причиной, приносящей дополнительные трудности при техническом выполнении упражнений. Подобная причина появляется во всех секциях обучения спортсменов любого возраста и подготовки, и требует строгой последовательности всех компонентов обучения, несмотря на их продолжительность. Эта особенность контроля государством атлета лежит в основе одного из самых главных принципов теории обучения атлета - выбора определенной структуры в спортивном обучении. Структура обучения - относительно устойчивый заказ по объединению его компонентов (сторон, частей, связей) и их регулярных отношений друг другом в общей последовательности.
Ефект контролю державою студента по суті залежить не лише від засобів, але і від послідовності виконання завдань. Наприклад, неправильна послідовність, є причиною, що приносить додаткові труднощі при технічному виконанні вправ. Подібна причина з'являється в усіх секціях навчання спортсменів будь-якого віку і підготовки, і вимагає строгої послідовності усіх компонентів навчання, незважаючи на їх тривалість. Ця особливість контролю державою атлета лежить в основі одного з найголовніших принципів теорії навчання атлета - вибору певної структури в спортивному навчанні. Структура навчання - відносно стійке замовлення по об'єднанню його компонентів(сторін, частин, зв'язків) і їх регулярних стосунків один одним в загальній послідовності.
Effect of control of athlete’s state essentially depends not only on the means but also on the sequence of performing tasks. For example, the wrong sequence bringing exercises causes additional difficulties in the technical preparation. A similar regularity appears in all sections of training an athlete of any age and skill requiring a strict sequence of all components of training regardless of their duration. This feature of control by the state of the athlete is the basis of one of the most important tenets of the theory of training an athlete - selection of a certain structure in sports training. The structure of training is a relatively stable order of combining its components (parts , sides , links) and their regular relationship each other in a general sequence . In accordance with traditional ideas about the structure of sports training it is customary to distinguish levels of micro - , meso - and macrostructure. Thus if in training a specific task is solved then for it is not enough even the most detailed description of the exercises because its effect will depend on the state of the athlete before performing exercises, on relaxation parameters and other conditions ( altitude, bearing property along which the athlete moves, wind strength and direction etc.). All of this leads to the conclusion that the original element of structure of sports training is not an exercise but training task. Training task is called physical exercise with all the necessary conditions for its implementation allowing to solve certain pedagogical task.