DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 4(47) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13217
Title: Построение тренировочного процесса студентов занимающихся тяжелой атлетикой
Authors: Панкратов, Н. С.
Keywords: студент
контроль
тренировочный процесс
структура обучения
элемент обучения
учебная задача
студент
контроль
тренувальний процес
структура навчання
елемент навчання
учбове завдання
student
control
training process
structure of educating
element of educating
educational task
Issue Date: 2014
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Панкратов Н. С. Построение тренировочного процесса студентов занимающихся тяжелой атлетикой / Н. С. Панкратов // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова ; [редкол. В. П. Андрущенко [та ін.]]. - Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 4 (47). - С. 116-121
Abstract: Эффект контроля государством студента по существу зависит не только от средств, но и от последовательности выполнения заданий. Например, неправильная последовательность, является причиной, приносящей дополнительные трудности при техническом выполнении упражнений. Подобная причина появляется во всех секциях обучения спортсменов любого возраста и подготовки, и требует строгой последовательности всех компонентов обучения, несмотря на их продолжительность. Эта особенность контроля государством атлета лежит в основе одного из самых главных принципов теории обучения атлета - выбора определенной структуры в спортивном обучении. Структура обучения - относительно устойчивый заказ по объединению его компонентов (сторон, частей, связей) и их регулярных отношений друг другом в общей последовательности.
Ефект контролю державою студента по суті залежить не лише від засобів, але і від послідовності виконання завдань. Наприклад, неправильна послідовність, є причиною, що приносить додаткові труднощі при технічному виконанні вправ. Подібна причина з'являється в усіх секціях навчання спортсменів будь-якого віку і підготовки, і вимагає строгої послідовності усіх компонентів навчання, незважаючи на їх тривалість. Ця особливість контролю державою атлета лежить в основі одного з найголовніших принципів теорії навчання атлета - вибору певної структури в спортивному навчанні. Структура навчання - відносно стійке замовлення по об'єднанню його компонентів(сторін, частин, зв'язків) і їх регулярних стосунків один одним в загальній послідовності.
Effect of control of athlete’s state essentially depends not only on the means but also on the sequence of performing tasks. For example, the wrong sequence bringing exercises causes additional difficulties in the technical preparation. A similar regularity appears in all sections of training an athlete of any age and skill requiring a strict sequence of all components of training regardless of their duration. This feature of control by the state of the athlete is the basis of one of the most important tenets of the theory of training an athlete - selection of a certain structure in sports training. The structure of training is a relatively stable order of combining its components (parts , sides , links) and their regular relationship each other in a general sequence . In accordance with traditional ideas about the structure of sports training it is customary to distinguish levels of micro - , meso - and macrostructure. Thus if in training a specific task is solved then for it is not enough even the most detailed description of the exercises because its effect will depend on the state of the athlete before performing exercises, on relaxation parameters and other conditions ( altitude, bearing property along which the athlete moves, wind strength and direction etc.). All of this leads to the conclusion that the original element of structure of sports training is not an exercise but training task. Training task is called physical exercise with all the necessary conditions for its implementation allowing to solve certain pedagogical task.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13217
Appears in Collections:Випуск 4(47)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pankratov.pdf285.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.