При розробці алгоритму організації річного циклу занять силової спрямованості були закладені закономірності розвитку, збереження та втрати спортивної форми. Враховуючи ці закономірності була розроблена загальна структура річного циклу занять силової спрямованості, яка адаптована до графіку навчального процесу ВНЗ. Ефективність розробленої нами методики перевірялась на двох групах юнаків (КГ=80, ЕГ=62) та двох групах дівчат (КГ=39, ЕГ=30) юнацького віку. До контрольних груп були включені юнаки та дівчата, які займалися за традиційною програмою фізичного вихання для вищих навчальних закладів. До експериментальних груп входили юнаки та дівчата, які займалися за розробленою нами методикою занять силової спрямованості з урахуванням їхньої статі, типу конституції, рівня фізичної підготовленості та стану здоров’я.
При разработке алгоритма организации годового цикла занятий силовой направленности были заложены закономерности развития, сохранения и потери спортивной формы. Учитывая эти закономерности, была разработана общая структура годового цикла занятий силовой направленности, которая адаптирована к графику учебного процесса ВУЗА. Эффективность разработанной нами методики проверялась на двух группах юношей (КГ=80, ЕГ=62) и двух группах девушек (КГ=39, ЕГ=30) юношеского возраста. К контрольным группам были включенные юноши и девушки, которые занимались по традиционной программе физического воспитания для высших учебных заведений. В экспериментальные группы входили юноши и девушки, которые занимались по разработанной нами методике занятий силовой направленности с учётом их пола, типа конституции, уровня физической подготовленности и состояния здоровья.
At development of algorithm of organization of annual cycle of employments of power orientation there were the stopped up conformities to law of development, maintenance and loss of sport form. Taking into account these conformities to law the general structure of annual cycle of employments of power orientation that is adapted to the chart of educational process of institution of higher learning was worked out. Efficiency of the methodology worked out by us was checked for two groups of youths (G=80, ЕГ=62) and two groups of girls (KG=39, ЕГ=30) of youth age. To the control groups there were the included youths and girls that occupied on the traditional program of physical education for higher educational establishments. Youths and girls that occupied on the methodology of employments of power orientation worked out by us taking into account their sex were included in experimental groups, as a constitution, level of physical preparedness and state of health. For determination to homogeneity of control and experimental groups all was compared indexes are taken off to beginning of pedagogical experiment. It was educed that for youths and girls at the beginning of researches statistically of reliable differences it is not observed (р>0,05) between the indexes of control and experimental groups. As a result of introduction in an educational process from P.E of the program worked out by us for students that expressed a desire to engage in mainly exercises of power orientation taking into account their individual features the reliable (р<0,05-0,001) improvement of somatic, functional indexes and results of motive tests of students of experimental groups took place statistically. Authenticity of differences between the results of students of ЕГ and KG after completion an experiment testifies to high efficiency of employments of power orientation.