У статті представлено науковий портрет видатного польського вченого, останнього представника знаменитої Львівсько-варшавської логіко-філософської школи, великого друга України, професора Анджея Ґжеґорчика, другі роковини смерті
якого минули в цьому році. Окрім своєї головної пасії
– математичної логіки, в якій йому належать визнані в усьому світі результати, Анджей Ґжеґорчик займався етикою та філософією, зокрема тим
її видом, який сам називав «раціоналізмом, відкритим до цінностей».
Коротко описано також його доробок у тій сфері, яку часто називають
«філософією освіти», хоча, у багатьох випадках слід говорити радше про «філософію в освіті». Ця ділянка незаслужено вважається другорядною в його
творчості, хоча насправді має першорядне значення для розвитку теоретичних основ педагогіки. На особливу увагу в останніх заслуговує, зокрема його наукова програма антропологічного опису так званої «людської кондиції», а також розроблена ним, на основі цього опису так звана «Універсальна навчальна
(шкільна) програма».
В статье представлен научный портрет выдающегося польского ученого,
последнего представителя знаменитой Львовско-варшавской логико-философской школы, большого друга Украины, профессора Анджея Гжегорчика, вторая годовщина смерти которого прошла в этом году. Кроме своей главной пассии – математической логики, в которой ему принадлежат
признанные во всем мире результаты, Анджей Гжегорчик занимался этикой
и философией, в частности тем ее видом, который сам называл «рационализмом, открытым на ценности». Кратко описаны также его наработки в той сфере, которую часто
называют «философией образования», хотя во многих случаях следует говорить скорее о «философии в образовании». Эта область незаслуженно
считается второстепенной в его творчестве, хотя, на самом деле, имеет первостепенное значение для развития теоретических оснований педагогики.
Особого внимания заслуживает, в частности, его научная программа антропологического описания так называемой «человеческой кондиции», а также разработаная им, на основании этого описания, так называемая «Универсальная учебная (школьная) программа».
The paper presents scientific portrait of the famous Polish scientist, the last
representative of the famous Lviv-Warsaw logical-philosophical school, a great
friend of Ukraine, Professor Andrzej Grzegorczyk, who died two years ago. In
addition to his main passion – mathematical logic, in which he has the world class
results. Andrzej Grzegorczyk studied ethics and philosophy, in particular in such
its sphere, which he called “rationalism, opened to values”.
It is briefly described his studies in that area, which is often called the “philosophy of education”, although in many cases it should say rather the “philosophy in
education”. This research sphere is undeservingly considered as a peripheral one
in his work. In fact it is of prime importance for the development of the theoretical
bases of pedagogy. In particular, his scientific program of anthropological description (so-called “human condition”) and based on this description the program
developed by him (so-called “Universal School Program”)
deserve the special
attention.