У статті здійснено теоретико-емпіричний
аналіз соціально-психологічних детермінант формування образу материнства у дівчат
юнацького віку як однієї зі складових Я-концепції особистості. Підкреслено значення з’ясування
особистісних та соціальних факторів у контексті щодо їх впливу на психологічну готовність до
виконання материнських функцій. На основі аналізу психологічних підходів до розуміння
материнства, зроблено спробу визначити поняття «образ матері». Становлення Я-образу
майбутньої матері розглянуто через призму ціннісно-особистісного підходу, де цінність
материнства є особистісно значущою життєвою цінністю у дівчат юнацького віку. Представлено до розгляду погляди вітчизняних та іноземних психологів щодо структурних компонентів образу
матері. Висвітлено вплив соціально-економічних змін, переоцінки родинних традицій, цінностей
міжособистісних взаємин на формування позитивного емоційно-значущого уявлення про образ
матері та дитини у світі та сучасному українському суспільстві.
На основі аналізу проведеного дослідження виділено критерії, які є базовими для
формування образу матері у дівчат юнацького віку: ціннісне ставлення до материнства;
ідентичність дівчини з образом власної матері; ціннісне ставлення до партнера як батька
майбутньої дитини та емоційне прийняття образу майбутньої дитини. Визначені перспективи
подальшої наукової роботи, що полягають у вивченні вмотивованості народжувати дітей та
переструктуруванні ціннісної ієрархії відносно сімейних орієнтирів під впливом змінюваності
системи соціальних цінностей дівчат на різних етапах онтогенезу.
В статье
осуществлен теоретико-эмпирический анализ социально-психологических детерминант
формирования образа материнства у девушек юношеского возраста как одной из
составляющих Я-концепции личности. Подчеркнуто смысл определения личностных и
социальных факторов в контексте относительно их влияния на психологическую готовность к
выполнению материнских функций. На основе анализа психологических подходов к пониманию
материнства, сделана попытка определить понятие «образ матери». Становление Я-образа
будущей матери рассмотрено через призму ценностно-личностного подхода, где ценность
материнства является личностно значимой жизненной ценностью у девушек юношеского
возраста. Представлены к рассмотрению взгляды отечественных и иностранных психологов
относительно структурных компонентов образа матери. Освещено влияние социально-
экономических изменений, переоценки семейных традиций, ценностей межличностных
отношений на формирование положительного эмоционально-значимого представления об
образе матери и ребенка в мире и современном украинском обществе.
На основе анализа проведенного исследования выделены критерии, которые являются
базовыми для формирования образа матери у девушек юношеского возраста: ценностное
отношение к материнству; идентичность девушки с образом собственной матери; ценностное
отношение к партнеру как отцу будущего ребенка и эмоциональное принятие образа будущего
ребенка. Определены перспективы дальнейшей научной работы, заключающиеся в изучении
мотивированности рожать детей и переструктурировании ценностной иерархии относительно
семейных ориентиров под влиянием сменяемости системы социальных ценностей девушек на
разных этапах онтогенеза.
In this article made theoretical and empirical
analysis of the social-psychological determinants of formation of a mother self-image in girls of
adolescence ago as one of the components of self-conception of personality. Underscored the
importance of the definition of personal and social factors in the context of a relatively their impact on
the psychological readiness to perform maternal functions. Based on the analysis of psychological
approaches to the understanding of motherhood, had a bash at define the mother self-image concept.
The formation of the future mother self-image reviewed through the prism of values and personal
approach, where the motherhood value is personally meaningful life value in girls of youthful age.
Presented to the consideration of the views of domestic and foreign psychologists a relatively
structural components of the mother self-image. Adduced the influence of social and economic
changes, transvaluation family traditions, values interpersonal relationships to formation a positive
emotional imagination of a mother and child in world and the Ukrainian society.
Based on the analysis of the carried out research highlighted the criteria that are the base for
the formation of the mother self-image of teenager’s girls: valuable attitude to motherhood; the identity
of the girl with the self-image of her own mother; valuable attitude to a partner as the father of the
future child and the emotional acceptance of the self-image of the future child. Perspective of further
scientific work is to study the motivation to have children, and restructuring of the hierarchy of values a relatively family orientation under the influence of the turnover of the system of social values of girls at
different stages of ontogeny.