У статті розглядається проблема реабілітаційної роботи з дітьми з обмеженими фізичними можливостями у
сучасній літературі. Обґрунтовано зміст реабілітаційної роботи з дітьми з обмеженими фізичними можливостями.
Досліджено, що організація реабілітаційної роботи з дітьми з обмеженими фізичними можливостями ґрунтується на
комплексній медичній, фізичній, психологічній, педагогічній, соціальній і трудовій реабілітації. Пріоритет всіх видів
реабілітації має напрямок, перш за все, гуманістичного спрямування, з урахуванням індивідуальних особливостей кожної
людини, розвитку самостійності особистості, залучення дітей з обмеженими фізичними можливостями до здорового способу життя, високих естетичних ідеалів і етичних норм поведінки в суспільстві.
В статье рассматривается проблема реабилитационной работы с детьми с ограниченными физическими
возможностями в современной отеческой и зарубежной литературе. Обоснованно содержание реабилитационной работы с
детьми с ограниченными физическими возможностями. Исследовано, что организация реабилитационной работы с детьми
с ограниченными физическими возможностями основывается на комплексной медицинской, физической, психологической,
педагогической, социальной и трудовой реабилитации. Приоритет всех видов реабилитации имеет, прежде всего,
гуманистическое направление, с учетом индивидуальных особенностей каждого человека, развития самостоятельности
личности, привлечения детей с ограниченными физическими возможностями к здоровому образу жизни, воспитания
высоких эстетичных идеалов и этических норм поведения, в обществе.
Rehabilitation work with children with the limited physical possibilities in modern literature. A task of research is a ground of
maintenance of rehabilitation work with children with the limited physical possibilities; to expose the organizational aspects of
rehabilitation work with children with the limited physical possibilities. A research method is, study and generalizations of these
literary sources which examine organization of rehabilitation work with children with the limited physical possibilities; analysis of the
modern state of rehabilitation work with children with the limited physical possibilities. Organization of rehabilitation work with
children with the limited physical possibilities begins, foremost, from the decision of such important tasks: reorganizations and
optimizations of activity educationally rehabilitation establishments and rehabilitation centers; introduction rehabilitation component in
child's hospitals; the improvement of material and technical base is educational rehabilitation establishments and rehabilitation
centers; providing of rehabilitation establishments highly skilled shots; organization of groups and clubs for parents which have
children with the limited physical possibilities, with the purpose of intercourse and assistance the rehabilitation of their children;
pedagogical and scientifically methodical accompaniment of children with the limited physical possibilities; creation is scientific
methodical providing of korekcionno-rehabilitation technologies; development of professional skills and studies which are needed for
future professional activity and future professional self-determination of children with the limited physical possibilities.