Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Значення наукової школи I. С. Моргуліса для розвитку вітчизняної тифлопедагогіки

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Барко, В.В.
dc.date.accessioned 2016-12-01T12:44:37Z
dc.date.available 2016-12-01T12:44:37Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Барко В.В. Значення наукової школи I. С. Моргуліса для розвитку вітчизняної тифлопедагогіки / В.В. Барко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Випуск 30: збірник наукових праць. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. – C. 11-17 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11961
dc.description.abstract У статті розкривається і аналізується внесок наукової школи видатного педагога І.С. Моргуліса (1928-2011) у розвиток вітчизняної науки тифлопедагогіки. Відзначається, що учений і його послідовники розробили найважливіші принципи організації корекційно-виховного процесу із сліпими і слабозорими дітьми. У своїх дослідженнях він спирався на досягнення вітчизняної педагогічної і психологічної науки свого часу, зокрема, роботи Л.С. Виготського, А.Р. Лурії, М.І. Земцової, О.Г. Литвака, О.І. Зотова та інших. Діалектичний підхід ученого до дослідження корекційного процесу сприяв розкриттю нових підходів до здійснення пізнавальної діяльності сліпих і слабозорих школярів, організації їх трудового виховання, формування мовленнєвої діяльності та ін. Запропонована схема педагогічного керівництва навчально- пізнавальною діяльністю сліпих дітей й сьогодні має принципове значення, оскільки вона реалізується в конкретних умовах залежності від змісту певного навчального матеріалу, етапу його вивчення, рівня підготовленості сліпих дітей до засвоєння нової інформації і міри сформованості у них компенсаторних процесів. І.С. Моргуліс та його послідовники переконливо показали, що навчально-пізнавальна діяльність сліпих дітей як спосіб відношення до зовнішнього світу є найбільш значущою сферою психіки, на основі чого ним зроблений важливий висновок стосовно того, що нормалізація психіки сліпих дітей залежить від рівня розвитку навчально-пізнавальної діяльності, а також від спеціально організованих педагогічних умов. ua
dc.description.abstract В статье раскрывается и анализируется научный вклад научной школы выдающегося украинского педагога И.С. Моргулиса (1928-2011) в развитие отечественной науки тифлопедагогики. Отмечается, что ученый разработал важнейшие принципы организации коррекционно-воспитательного процеса со слепыми и слабовидящими детьми. В своих исследованиях он опирался на достижения отечественной педагогической и психологической науки того времени, в частности, работы Л.С. Выготского, А.Р. Лурии, М.И. Земцовой, А.Г. Литвака, А.И. Зотова и других. Диалектический подход ученого к исследованию коррекционного процесса способствовал раскрытию новых подходов к осуществлению познавательной деятельности слепых и слабовидящих школьников, организации их трудового воспитания, формированию речевой деятельности и др. Предложенная ученым и его учениками схема педагогического руководства учебно- познавательной деятельностью слепых детей и сегодня имеет принципиальное значение, поскольку она реализуется в конкретных условиях зависимости от содержания определенного учебного материала, этапа его изучения, уровня подготовленности слепых детей к усвоению новой информации и степени сформированности у них компенсаторных процессов. И.С. Моргуліс и его последователи убедительно показали, что учебно-познавательная деятельность слепых детей как способ отношения к внешнему миру является наиболее значимой сферой психики, на основе чего сделан важный вывод о зависимости норрмализации психики слепых от уровня развития учебно-познавательной деятельности, а также от специально организованных педагогических условий. ua
dc.description.abstract The article is devoted to analysis of scientific contribution of of scientific shcool of prominent Ukrainian pedagogue I.S. Morgulis (1928-2011) into development of domestic science of tyflopedagogics. It is marked that a scientist worked out major principles of organization of correction-educator process with blind and cecutient children. In the researches he leaned against achievements of domestic pedagogical and psychological science of that time, in particular, works of L.S. Vygotskiy, A. Luria, М. Zemtsova, А. Litvak, А. Zotov et al. The dialectical approach to research of correction process assisted him for opening of the new methods of realization of cognitive activity of blind and cecutient childrens, organization of their labour education, to forming of verbal activity and other. Offered by a scientist and his scientific shcool principles of pedagogical guidance by educational-cognitive activity of blind children and today has a fundamental value, as they will be realized in terms of dependence on maintenance of certain educational material, stage of it’s study, level of readyness of blind children to mastering of new information and degree of formed for them scray processes. I.S. Morgulis and his school showed convincingly, that educational-cognitive activity of blind children as a method of attitude toward the world is the most meaningful sphere of psyche, on the basis of what an important conclusion is done that normalization of psyche of blind children depends on the level of development of educational-cognitive activity, and also on the specially organized pedagogical conditions. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject тифлопедагогіка ua
dc.subject науково школа ua
dc.subject сліпі і слабозорі діти ua
dc.subject тифлопедагогика ua
dc.subject научная школа ua
dc.subject слепые и слабовидящие дети ua
dc.subject tyflopedagogics ua
dc.subject scientific school ua
dc.subject blind and cecutient children ua
dc.subject.classification 376.36:81’23 ua
dc.title Значення наукової школи I. С. Моргуліса для розвитку вітчизняної тифлопедагогіки ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу