Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за
спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2016.
Дисертація присвячена дослідженню становлення психологічної позиції рівності
у міжособистісній взаємодії майбутніх викладачів. Розкрито сутність поняття
«психологічна позиція рівності майбутнього викладача», визначено психологічні
чинники (рефлексивність, професійна ідентичність, самооцінка, емпатія, комунікативна толерантність, ціннісні орієнтації, діалогічність, педагогічна фасилітація, потреба у спілкуванні) розвитку досліджуваного утворення. Обґрунтовано критерії (ціннісне ставлення до себе як особистості, ціннісне ставлення до інших як особистостей, прийняття психологічної позиції один одного суб’єктами міжособистісної взаємодії) та виявлено рівні (активний, декларативний, індиферентний) й показники розвитку психологічної позиції
рівності у міжособистісній взаємодії майбутніх викладачів. Досліджено співвідношення психологічної позиції рівності з чинниками її розвитку в міжособистісній взаємодії майбутніх викладачів та статистично доведені взаємозв’язки між ними. Обґрунтовано модель супроводу та розроблено, апробовано й доведено ефективність програми становлення психологічної позиції рівності у майбутніх викладачів. Запропоновано методичні рекомендації викладачам, академічним куратором та психологам ВНЗ щодо підвищення потенціалу розвитку досліджуваного психологічного утворення.
The dissertation is presented to obtain the scientifi c degree of candidate of psychological sciences in speciality 19.00.07 – pedagogical and developmental psychology. The National pedagogical university named after Dragomanov. Kyiv, 2016.
The dissertation is devoted to formation of psychological position of equality in interpersonal interactions of future teachers research, and to theoretical analysis of scientifi c approaches to study this phenomenon. The essence of the term “the psychological position of teachers’ equality” is revealed, psychological factors of researching formation are identifi ed. The criteria are substantiated and levels and indicators of psychological position of equality in future teachers’
interpersonal interactions are found. The ratio of psychological position of equality with factors of its development in interpersonal interactions of future teachers and statistically proven relationships between them are found.
The model “accompaniment of psychological position of equality of future teachers
formation” is elaborated. The expediency and effi ciency of the psychological program and social and psychological training of future teachers’ position of equality development is proved. Methodical recommendations for teachers, curators and psychologists to improve the capacity of the studied psychological formation are developed.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук по
специальности 19.00.07 – педагогическая и возрастная психология. – Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова, Киев, 2016.
Диссертация посвящена исследованию феномена психологической позиции равенства в межличностном взаимодействии будущих преподавателей. Представлен теоретический анализ научных подходов по исследованию межличностного взаимодействия в диаде «преподаватель-студент»; определены содержание и сущность понятия «психологическая
позиция равенства преподавателя»; теоретически обоснованы психологические факторы развития исследуемого феномена у будущих преподавателей, которые условно разделены на три группы: рефлексивно-гностическая (рефлексивность, самооценка, профессиональная идентичность) эмотивно-ценностная (эмпатия, коммуникативная толерантность, ценностные ориентации), конативно-коммуникативная (диалогичность, педагогическая фасилитация, потребность в общении). В ходе экспериментального исследования обоснованы критерии (ценностное отношение к себе как личности, ценностное отношение к другому как личности, принятие психологических позиций друг друга субъектами межличностного взаимодействия), определены показатели и уровни (активный, декларативный, индифферентный) развития психологической позиции равенства будущего преподавателя. Выявлены взаимосвязи психологической позиции равенства с факторами их развития в межличностном
взаимодействии будущих преподавателей и обоснована необходимость целенаправленной работы с психологическими факторами, нарушающими целостность развития исследуемого феномена. Представлена модель сопровождения становления психологической позиции
равенства будущих преподавателей, для реализации которой разработана и апробирована развивающая программа, включающая в себя индивидуальную и групповую работу с будущими преподавателями. Доказана эффективность и необходимость внедрения данной программы. Разработаны методические рекомендации преподавателям, академическим кураторам и психологам высших учебных заведений с целью повышения потенциала развития психологической позиции равенства в межличностном взаимодействии будущих
преподавателей.