Короткий опис(реферат):
Розглядається використання методу аналогії в організації навчально-виховного процесу в умовах вищої школи, що на сьогодні ще є недостатньо розробленим напрямком в дидактиці. Акцентується увага на те, що метод аналогії дозволяє вдосконалювати навчальний процес, стимулює розвиток пізнавальної активності, здібностей студентів та підвищує якість знань студентів.
Рассматривается использование метода аналогии в организации учебно-воспитательного процесса в условиях высшей школы, будучи на сегодня еще недостаточно разработанным направлением в дидактике. Акцентируется внимание на то, что метод аналогии позволяет совершенствовать учебный процесс, стимулирует развитие познавательной активности, способностей студентов и повышает качество знаний студентов.
In article one of knowledge methods – analogy is considered, the role and the place of analogy in foreign language training are shown, types of analogies are given and features of their use in training foreign languages are noted. Analogy is a way of reasoning that has been studied throughout the history of philosophy and has been widely used in Artificial Intelligence and Linguistics. Developing creativity is not an easy option and poses future challenges. It has been compared to a muscle that needs the constant constraining discipline of exercise to strengthen individuals’ innovative thinking and problem-solving. There is a tendency to devote time to its development with students, when it is as important to extend its use to give positive satisfaction to all ages. Creativity is an endangered species in the current model of education, which is increasingly subject to institutional, curricular and assessment constraints. The key to students successfully completing an analogy is for them to first realize they need to link their familiar experiences with these new ideas that are presented to them. Once they have used the already learned concept, they can apply this same concept to the other word pairs. This helps them develop higher level thinking processes. When students understand that analogies are all based upon relationships, they can work on overcoming analogy apprehension and even develop their own analogies. Students also need to build their vocabulary base to have a better understanding words introduced in analogous relationships.
Суть розробки, основні результати:
1. Аналогія в біології [Електронний ресурс]. – Ресурс доступу : http://vseslova.com.ua/word/Аналогія_в_біології-3837u
2. Бондарь С.Ф. Дидактические основы применения аналогии на уроке : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед.наук / С.Ф.Бондарь. − Киев, 1975. − 23 с.
3. Далингер В.А. Аналогия как научный метод познания и методические
особенности его использования в обучении математике / В.А.Дарлингер // Единый всероссийский научный вестник. – 2016. – № 5. – С. 101–107.
4. Коваленко Т.О. Юридична аналогія в земельному праві України [Електронний ресурс]. – С. 47–55. – Ресурс доступу :
file:///D:/Документы/Людмила/Desktop/bmju_2011_7_9.pdf
5. Кондаков Н. И. Логический словарь-справочник / Н. И. Кондаков ; отв. ред. Д. П. Горский. – М. : Наука, 1975. – 720 с.
6. Лазарев В.В. Теория государства и права: учеб. для вузов / В. В. Лазарев, С. В. Липень.– М. : Спарк, 1998. – 448 с.
7. Люгер Дж.Ф. Искуственный интеллект: стратегии и методы решения сложных проблем / Дж.Ф.Люгер. – 4-е изд. ; пер. с англ. − М. : Изд. Дом «Вильяис», 2003. – 864 с.
8. Нітенко О.В. Іншомовна підготовка фахівців права в трицикловій системі вищої освіти : європейський досвід : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед.наук : спец. 05.02.08 «Теорія і методика професійноїосвіти» / О.В.Нітенко. – Київ, 2015. – 43 с.
9. Новий словник української мови : у 3-х т. / укл. В.Яременко, О.Сліпушко. – К. : Вид-во «Аконіт», 2008. – Т. 1. – 928 с.
10. Петько Л.В. Професійно орієнтовані технології навчання ІМ як засіб формування професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету / Л.В.Петько // Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент: зб. наук. праць ; ред. М.Б.Євтух. Київ : ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2015. – Вип. 18. – С. 179−188.
URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8391
11. Пойа Д. Математика и правдоподобные рассуждения / Д.Пойа. – М., 1957.
12. Соловцова И.А. Аналогия как средство теоретического освоения студентами дисциплин педагогического цикла : дис. … канд. пед. наук. ; спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / И.А.Соловцова. – Волгоград, 1998. – 184 с.
13. Уёмов А.И. Аналогия в практике научного исследования. Из истории физико-математических наук / А.И.Уёмов ; отв. ред. Л.С. Полак. – М. : Изд-во «Наука», 1970. – 203 с.
14. Уемов А.И. Истина и пути ее познания / А.И. Уемов. – М. : Наука, 1974. – 248 с.
15. Шерстнёва А.И. Аналогия применения как средство повышения уровня общих компетенций иностранных студентов / А.И.Шерстнёва, О.В.Янущик, Е.Г.Пахомова // Шерстнёва А. И., Янущик О. В., Пахомова Е. Г. // Современные проблемы науки и образования. − 2013. −№6.
URL : http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=11052
16. De Solages Bruno. Dialogue sur l’Analogie / Bruno De Solages. – Paris : Aubier, Editions Montaigne, 1946. − 174 p.
17. Hall R.P. Computational approaches to analogical reasoning: A comparative analysis / R.P.Hall. – 1989. − № 39(1). – P. 39−120.
18. Kedar-Cabelli S.T. Analogy / S.T. Kedar-Cabelli // From a Unified perspective Hellman,1988.
19. Pet’ko L.V. Brainstorming and the formation of professionally oriented foreign language teaching environment in the conditions of university (for the specialties 023 «Fine Arts» and 022 «Design») / L.V.Pet’ko // Economics, management, law : сhallenges and рrospects: Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. − Discovery Publishing House Pvt. Ltd., New Delhi, India. 2016. − P. 214−217.
URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10739
20. Pet’ko Lyudmila. Teaching methods and the formation of professionally oriented foreign language learning environment in conditions of university / Lyudmila Pet’ko / Intellectual Archive. – 2016. – Volume 5. – No. 4 (July/August). – Toronto : Shiny Word Corp., Canada. – PP. 73–87.
URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11084
21. Wolstencroft J. Restructing, reminding and repair: What’s missing from models of analogy / J.Wolstencroft . – 1989. – AICOM. − № 2(2). – Р. 58−71.