Розглянуто проблему ураження головного мозку у дітей в ранньому віці та розвиток хвороби що притаманна даному ураженню. Встановлено зв’язок з важливими науковими та практичними завданнями, а саме важливість ранньої корекції для соціалізації дітей-інвалідів, адаптації до зовнішнього середовища та підвищення рівня життя. Метою є створення методики психофізичної реабілітації на основі авторського комплексу лікувальної фізичної культури з додаванням функціональної музичної терапії. Проведений аналіз пливу музичного звучання на покращення стану хворих на дитячий церебральний параліч для подальшого створення програми, що сприятиме зниженню проявів хвороби на основі традиційних методів реабілітації з додаванням музикотерапії на снові нейрологічних досліджень впливу музики на мозок.
Cerebral palsy (CP) is an abnormality of motor function, the ability to move and control movements. Cerebral palsy is acquired at an early age, usually less than a year of age. There are different types of cerebral palsy based on symptoms - spastic, hypotonic, choreoathetoid and mixed types. Cerebral palsy may be associated with many other medical conditions, including mental retardation or seizures. Many of these conditions can be treated with improved quality of life. The best approach for treatment and management is through an interdisciplinary complex which include first of all physical rehabilitation. Objective: Develop the author's method of exercises for patients with cerebral palsy, the most simple to use, does not require special equipment and can be used by parents in self-employment at home. Identify the functional effect of music therapy during lessons of exercise rehabilitation to create mind-body recovery which will be based on music. Design: The article suggests a set of physical rehabilitation and study the effect of music. Setting: School “Hope”. Subjects: Children with CP who study in school "Hope". Results: By subjective evaluation and assessment of rehabilitation, children who participated in the study felt better. The emotional state of children has improved after employment. Functional musical influence is not clear, some positive impact, some not. We have learned that emotional fullness of music, structure of music and binaural beats affects on music perception.