Abstract:
В статті висвітлюється аксіологічна проблематика мистецького навчання старшокласників. Розглянуто сутність категорії «цінності». Окреслено аксіологічні орієнтири мистецького навчання старшокласників у контексті формування загальнолюдських, національних та особистісних цінностей.
The article describes the axiological aspects in the art education of senior pupils in secondary school. The future society is a society that will be built by people of original nature, whose intellect, emotion, and will are centered on Heart. Accordingly, the future society will be a society where the activities of people's intellect, emotion, and will are carried out in it harmonious way. The essence of the category "value" is given. The author presents an axiological paradigm of art education and examines its main aspects. The importance of the art education of senior pupils as an opportunity of awareness of the value of human experience is identified. Axiological landmarks of the art in secondary school in the context of the universal, national and personal values are defined. It is proved that the development of axiological issues in art education opens opportunities for the inner development of young people in the way of using arts as a means of the senior pupils’ personal development.
Description:
1. Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г.М.Падалка. − К. : Освіта України, 2008. – 274 с.
2. Ильин В.В. Аксиология / В.В. Ильин. — М.: МГУ, 2005. — 216 с.
3. Сухомлинська О.В. Сучасні цінності у вихованні: проблеми, перспективи / О.В.Сухомлинська // Шлях освіти. – К., 1996. – С.24–27.
4. Рудницька О.П. Педагогіка: загальна та мистецька: Навчальний посібник / О. П.Рудницька. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. – 360 с.
5. Волкова Е.В. Произведение искусства в мире художественной культуры / Е.В.Волкова. – М. : Изд-во МГУ, 1988. – 288 с.
6. Дряпіка В.І. Теорія і практика формування ціннісних орієнтацій педагога-музиканта/ В.І.Дряпіка. – К. : Кіровоград, Ужгород, «Ліра», 2000. – 228 с.
7. Каган М.С. Философская теория ценности/ М.С.Каган. — СПб. : Петрополис, 1997. — 205 с.
8. Петько Л.В. Виховний і професійний аспекти музично-педагогічної спрямованості навчання іноземної мови студентів ВНЗ у системі музично-педагогічної освіти / Л.В.Петько // Музика та освіта : науково-метод.журнал / засн. МОН України, НАПН України, Київська дитяча академія мистецтв ; гол.ред. Л.М.Масол. – Київ : Педагогічна думка, 2013. – № 3. – C. 14–18.
URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7872
9. Петько Л.В. Впровадження української національної ідеї в процес іншомовної освіти майбутніх педагогів / Л.В.Петько // Вища освіта України : теоретичний та науково-методичний часопис / засн. Інститут вищої освіти АПН України ; голов. ред. В.П.Андрущенко. – Київ : «Педагогічна преса», 2013. – № 2. – С. 68–74.
URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7829
10. Dulamă Maria Eliza. Developing values for secondary school students through the study of art objects [Web site] / Maria Eliza Dulamă, Mihai-Bogdan Iovu, Alexandru Marius Bodochi Ursu // Acta Didactica Napocensia. – 2011. − Volume 4 Number 2-3. - P. 21−28. − Access mode : http://dppd.ubbcluj.ro/adn/article_4_2-3_4.pdf
. 11. Hargreaves David. Effective teaching in secondary school music : teacher and pupil identities (The Teacher Identities in Music Education (TIME) project [Web site] / David Hargreaves, Graham Welch, Ross Purves, Nigel Marshall. − Access mode : http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/189375.pdf
12. Hoffer Charles. Teaching Music in the Secondary Schools. / Charles Hoffer. – 5th Edition. – Publisher : Schrimer, 2000. – 320 p.