Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних
наук зі спеціальності – 10.01.01. – українська література. – Національний
педагогічний університет М. П. Драгоманова. – Київ, 2015.
Дисертацію присвячено дослідженню художньої моделі "хутір як
світ" у малій прозі Д. Марковича. Концепт "хутір" розглянуто у зв’язку з
попередньою філософсько-літературною традицією, зокрема "хутірською
філософією" Пантелеймона Куліша, та міфологічною картиною світу,
притаманною архаїчній ментальній свідомості. Значну увагу в дисертації
приділено складним семантичним зв’язкам, що виникають між константами
хутора і архетипами міста, села, церкви, могили тощо; ролі часопросторових
чинників у формуванні системи персонажів.
Досліджуються жанрово-стильові аспекти втілення світоглядної
моделі "хутір" у малій прозі Д. Марковича: проаналізовано жанровий склад
творчої спадщини автора з огляду на специфіку його художнього мислення;
визначено співвідношення реалістичних і модерністських рис ідіостилю в
контексті творчих пошуків українського письменства межі XIX – XX століть.
This dissertation is devoted to achieving an academic degree of candidate of
sciences in the field of 10.01.01 Ukrainian literature. – National Pedagogical
University named after M. P. Dragomanov. – Kiev, 2015
The dissertation is to devoted to search of important aspects of idiostylistics,
genre searches and artistic outlook of Dmytto Markevych. The specifics of the
artistic model of reality which a writer creates in his small prose belongs to these
aspects as well. This problems seems specially important during current massive
integrative processes in the modern humanistic which need full methodology in the
research of esthetic phenomenon to which literature also belongs.
The main artistic model of Dmytro Markevych is «hutor as world». The
consept of hutor is discussed due to the previous philosophical and literature
tradition. Indeed Panteleimon Kulish had his hutor philosophy and mythological
outlook which was specific for archaic mental conciseness. The research of the
main artistic model of the writer is made with various methods which includes
elements of semiotic and mythopoetic analysis. The unique artistic mark of Dmytro
Markevych is shown by the prism of rethinking archaic conscience and active
dialogue between the past and present.
Genre-stylistic aspects of hutor outlook in the prose of Dmytro Markevych
are researched; the genre of the heritage of the writer was analyses according to
specifics of his artistic thinking; the proportion of realistic and modern features in
the context of atistic research of the Ukrainian writers in XXI-XX centuries is
defined. The artistic evolution of the author hasn’t finished by depiction of modern
thinking into a strong system, but the analysis of his prose states his strong almost
modern manner. This paper analyses completely new narrative strategis of the
author, numerous intertextual links which make his small prose belong to the wide
literature context.
Диссертация на соискание учёной степени кандидата филологических
наук по специальности 10.01.01. – украинская литература. – Национальный
педагогический университет имени М. П. Драгоманова. – Киев, 2015.
Диссертация посвящена исследованию художественной модели "хутор
как мир" в малой прозе Д. Марковича. Концепт "хутор" рассматривается в
связи с предыдущей философско-литературной традицией, в частности,
"хуторской философией" П. Кулиша, и мифологической картиной мира,
характерной для архаического ментального сознания. Исследование
центральной художественной модели творчества писателя осуществляется с
применением полиметодологического подхода, включающего элементы
семиотического и мифопоэтического анализа. Проанализировано жанровый
состав литературного наследия автора в соответствии со спецификой его
художественного мышления; определено соотношение реалистических и
модернистских черт идиостиля в контексте творческих исканий украинских
писателей рубежа XIX – XX веков. В работе анализируются новаторские
нарративные стратегии автора, многочисленные интертекстуальные связи,
вводящие его малую прозу в широкий культурный контекст.