Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук зі спеціальності 09.00.10 – філософія освіти. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. – Київ, 2010.
Дисертаційне дослідження присвячене комплексному аналізу системи освітньо-інформаційної політики української держави й обґрунтуванню найбільш ефективних шляхів її впливу на збалансування інтересів особистості, суспільства, держави та міжнародних інституцій засобами освітньо-інформаційної політики держави. Сформульовано концептуальні засади такої діяльності. Доведено закономірний характер впливу інформаційної сфери суспільства та глобального інформаційного простору на здійснення державної політики в галузі освіти. Розроблено теоретичні основи побудови єдиного інформаційного простору освіти України та виявлено конкретні способи його врахування в реформуванні освіти і побудові суспільства знань. Визначено вплив інформаційних і телекомунікаційних технологій на формування інноваційного суспільства, знаннєвої економіки, модернізацію національної системи освіти. Узагальнено європейський досвід освітньо-інформаційної політики та проаналізовано основні напрямки її впливу на країни-учасниці ОБСЄ, та особистість. Практичне значення отриманих результатів визначається ефективністю запропонованого підходу в осмисленні освітньо-інформаційної політики держави, її структурних елементів, напрямків її впливу на розвиток суспільства знань, знаннєвої економіки, творчої особистості.
Thesis is for doctoral degree in Philosophical Sciences. Speciality – 09.00.10 – Philosophy of Education. – National Pedagogical Dragomanov University. – Kуіv, 2010.
Dissertational research is devoted to the complex analysis of the major structural elements of educational and informational policy of the state and a substantiation of the most effective ways of its influence on reforming of a society. Conceptual bases of an educational and informational policy of the state are formulated. The content-analysis of documents which provide functioning of an educational and informational policy of the state is spent.
Natural character of influence of informational sphere of a society and global informational space on realization of a state policy in the field of formation is proved. Theoretical bases of construction of uniform information space of education of Ukraine are developed and concrete ways of its account in reforming a society are revealed.
Influence of information and telecommunication technologies on formation of a society of new type is defined. The values of influence on modern education of humanitarian measurement is proved (on the basis of the students’ sociological researches of National Pedagogical Dragomanov University).
The European experience of educational and informational policy is generalized and the basic directions of influence of educational and informational policy of the state on reforming of a society are analysed.
Practical value of the received results is defined by efficiency of the offered approach in comprehension of educational and informational policy of the state, its structural elements, directions of its influence on development of a society.