Дисертація присвячена проблемі становлення і розвитку діяльності трудових об’єднань школярів (ТОШ) упродовж XX століття. На підставі аналізу літератури і архівних джерел встановлено етапи розвитку ТОШ, осмислено і теоретично узагальнено ретроспективу вітчизняного досвіду, історичну послідовність виникнення перших учнівських виробничих бригад (УВБ) на теренах України, підтверджено державницьку позицію щодо налагодження роботи різних ТОШ; охарактеризовано види ТОШ та специфіку трудової підготовки і виховання в них учнів.
Встановлено, що розвиток ТОШ впродовж XX століття був зумовлений поєднанням ряду політичних, соціально-економічних, педагогічних, психологічних, загальнокультурних умов. Окреслені соціально-педагогічні напрями діяльності ТОШ: ціннісні, орієнтаційні, операційні, інтеграційні, профілактичні, організаційні, що сприяють координації цілеспрямованого виховного впливу на особистість школяра, набуттю ним соціального досвіду у різних видах діяльності.
У процесі дослідження доведено, що соціально-педагогічними умовами розвитку ТОШ є поєднання якісної підготовки (перепідготовка) педагогів до роботи в ТОШ з дієвістю органів самоврядування в ТОШ, активною участю особистості в демократичних процесах перетворення; забезпеченням профілактичної складової в діяльності ТОШ, відповідність змісту, форм, методів роботи ТОШ соціально-економічними вимогам суспільства.
The thesis is devoted to the establishment and development of labor unions of schoolchildren during the XX century. Based on the analysis of problems found that stages of temporary school associations, meaningful and theoretically are generalized retrospective national experience, the historical emergence of the first true time school associations in Ukraine, confirmed the government’s positions to establish the various associations; described species and specific organization of labor training pupils through the operation of such type of associations. Characterized the types of labor unions of schoolchildren and specific labor training and educative process due to schoolchildren.
In the paper found that the development of labor unions during the school XX century fueled by a combination of political, social and economic, educational, psychological and general cultural conditions.
The thesis is defined social and educational potentials labor union of schoolchildren: preventive, organizational and promoting coordination of targeting person acquiring social experience in different industries. The study proved that the pedagogical conditions of labor unions are a combination of axiology and praxiology basis with the active participation of the individual in the democratic process of transforming society, providing preventive component in labor union of schoolchildren and quality of training (retraining) teachers to work in labor union of schoolchildren.