Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
за спеціальністю 13.00.02 – теорія і методика навчання (образотворче
мистецтво) – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова –
Київ, 2015.
У дисертації актуалізована проблема формування у студентів художньо-
графічних факультетів України естетичного сприйняття в процесі художньо-
графічної підготовки. На основі вивчення поглядів зарубіжних та українських
науковців щодо зазначеної проблеми уточнено поняття «естетичне сприйняття
майбутніх учителів образотворчого мистецтва», розкрито його зміст і
структуру.
Ураховано ідеї культурологічного, аксіологічного та особистісно-
орієнтованого підходів, обґрунтовано принципи формування естетичного
сприйняття, які в процесі художньо-графічної підготовки тісно взаємопов’язані
і мають значний педагогічний потенціал. У дослідженні обґрунтовано
педагогічні умови, дотримання яких забезпечить успішне формування
естетичного сприйняття. На підставі теоретичного аналізу проблеми визначено
критерії (мотиваційно-цільовий, почуттєво-оцінний, пізнавально-змістовий,
естетично-діяльнісний) та показники сформованості естетичного сприйняття
студентів, які забезпечують їх якісне діагностування в умовах навчального
процесу.
Теоретично розроблено та експериментально перевірено методику
поетапного формування естетичного сприйняття майбутніх учителів
образотворчого мистецтва в процесі художньо-графічної підготовки з
використанням організаційно-методичної моделі та навчального курсу
«Естетичне сприйняття творів мистецтва». Її ефективність виявилась у
позитивній динаміці сформованості естетичного сприйняття студентів вищих
педагогічних навчальних закладів.
Thesis for a candidates degree by specialty 13.00.02 – theory and methods of
Fine Arts – National Dragomanov Pedagogical University. – Kyiv, 2015.
The dissertation updated problem of formation of the students art-graphic
faculty Ukraine aesthetic perception in the artistic and graphic preparation. On the
basis of the views of foreign and Ukrainian scientists on this problem clarified the
concept of "aesthetic perception of future teachers of fine arts," disclosed the contents
and structure. Taken into account the ideas of cultural, axiological and person-centered
approach, grounded principles of formation of aesthetic perception, which in the
artistic and graphic preparation are closely linked and have a significant educational
potential. The study proved pedagogical conditions, compliance with which will
ensure the successful formation of aesthetic perception. Based on the theoretical
analysis of the criteria (motivational target, sensory-evaluation, cognitive-semantic,
aesthetic and activity) and rates of formation of aesthetic perception of students
ensure their quality in terms of diagnosing the learning process.
Theoretically developed and experimentally tested an experimental method of
formation of aesthetic perception of future teachers of fine arts in the artistic and
graphic preparation using organizational and methodological model and the course
"aesthetic perception of art." Its effectiveness has proved positive dynamics in the
formation of aesthetic perception of students of higher educational institutions.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических
наук по специальности 13.00.02 – теория и методика обучения
(изобразительное искусство) – Национальный педагогический университет
имени М.П. Драгоманова. – Киев, 2015.
В диссертации актуализирована проблема формирования у студентов
художественно-графических факультетов Украины эстетического восприятия в
процессе художественно-графической подготовки. На основе изучения
взглядов зарубежных и украинских ученых по данной проблеме уточнено
понятие «эстетическое восприятие будущих учителей изобразительного
искусства», раскрыто его содержание и структура.Учтены идеи
культурологического, аксиологического и личностно-ориентированного
подходов, обоснованы принципы формирования эстетического восприятия,
которые в процессе художественно-графической подготовки тесно
взаимосвязаны и имеют значительный педагогический потенциал. В
исследовании обоснованы педагогические условия, соблюдение которых
обеспечит успешное формирование эстетического восприятия. На основании
теоретического анализа проблемы определены критерии (мотивационно-
целевой, чувственно-оценочный, познавательно-содержательный, эстетично-
деятельностный) и показатели сформированности эстетического восприятия
студентов, обеспечивающиее их качественное диагностирование в условиях
учебного процесса.
Теоретически разработана и экспериментально проверена методика
поэтапного формирования эстетического восприятия будущих учителей
изобразительного искусства в процессе художественно-графической
подготовки с использованием организационно-методической модели и
учебного курса «Эстетическое восприятие произведений искусства». Ее
эффективность подтверждается положительной динамикой сформированности
эстетическо го восприятия студентов высших педагогических учебных
заведений.