Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі
спеціальності 13.00.02 – теорія і методика навчання (фізична культура, основи
здоров’я). – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. –
Київ, 2015.
У роботі досліджена проблема формування спеціальних умінь та навичок у
навчально-виховному процесі підлітків 12–13 років, які займаються спортивним
орієнтуванням у позашкільних навчальних закладах, де підлітки, по-перше
поповнюють недостатню рухову активність, по-друге, покращують фізичну
підготовленість і здоров’я. Обґрунтовано й модифіковано тести та показники
спеціальних умінь та навичок підлітків 12–13 років, що сприяють здійсненню
орієнтування у незнайомому лісі; досліджено особливості розвитку психо-
інтелектуальних і морально-вольових якостей та сприйнять як компонентів техніко-
тактичної підготовленості юних орієнтувальників. Розроблено модель та
інноваційну методику формування спеціальних умінь і навичок в освітньому
процесі підлітків 12–13 років, які займаються спортивним орієнтуванням, із
застосуванням інтерактивних, мультимедійних і технічних засобів навчання,
контролю та безпеки дітей, визначено педагогічні умови ефективного засвоєння
вмінь та навичок в освітньому процесі у позашкільних навчальних закладах.
Thesis for the degree of pedagogical sciences candidate, specialty 13.00.02 – theory
and methodology (physical education, health foundations). – National Pedagogical
University М. P. Dragomanova. – Kyiv, 2015.
In this work the problem of the formation of special abilities and skills in the
educational process of adolescents 12–14 years old who are engaged in orienteeringschool
education, where teens first supplement insufficient physical activity, and secondly
improve physical fitness and health.
An important result of the education process of children-youthful sports schools.
Orienteering is a heritage skills and abilities long run with a mark on the control points to
be using the map and compass to find in the woods, overcoming obstacles, bushes, rocks,
ups and downs, traverses the slopes.
The research allowed respondent justify tests and performance of special abilities
and skills of adolescents 12–14 years to allow orientation in unfamiliar woods; explore the
features of psycho-intellectual, moral and volitional qualities and perceptions as
components of technical and tactical training of young orienteer. The author has developed
a model and innovative methods of forming specific (technical and tactical) skills and
abilities in the educational process of adolescents 12–14 years engaged in orienteering
using interactive, multimedia and technical training, monitoring and safety of children,
examined the pedagogical conditions of effective learning special abilities and skills in the
educational process in out-of-school educational institutions.