У дисертації досліджуються етапи становлення і розвитку професійної художньо-промислової освіти Німеччини першої половини ХХ століття в історико-педагогічній ретроспективі. З’ясовано організаційно-педагогічні засади становлення німецьких художньо-промислових закладів професійної освіти нового типу, виокремлено традиції, які сприяють систематизації етапів дизайнерської підготовки, з’ясовані особливості взаємозв’язку між німецькою дизайн-освітою і дизайн-практикою та визначено типологію художньо-проектних методів і прийомів.
Виявлено особливості емпіричного досвіду матеріально-художньої культури як основи німецької системи дизайн-освіти, на основі чого сформульовано науково-методичні принципи функціонування системи дизайнерських професійних шкіл Німеччини, які реалізувалися через сукупність методичних засобів і прийомів художньої підготовки фахівців з дизайну. Узагальнено і систематизовано теорію і практику німецької професійної художньо-промислової освіти в першій половині ХХ ст., що дає змогу наукового обґрунтування рекомендацій стосовно ефективної адаптації цього досвіду для переорієнтації дизайн-освіти України на європейські освітньо-професійні стандарти.
The retrospectives of the establishment and development of the professional artistic and industrial education in Germany in the first half of the XX century in the field of historical and pedagogical science have been discovered.
In the process of the research work the design – education as a professional activity in the first half of the XX century has been picked out of the art industry and the organizational and pedagogical principles of the establishment of German artistic and industrial institutions of the new type professional education have been cleared out, the traditions that influence the systematization of design training level have been singled out, the interconnected peculiarities between the design - education and design - practice have been found out, and the typology of project and artistic methods and the means of German design-education has been determined.
The peculiarities of an empiric experience of material-artistic culture as the basis of German system of design education is studied and elucidated in the research work and the scientific-methodological principles of the functioning of the system of design professional schools in German in the middle of the XX th century, which were realized through the community of methodical means and techniques of an artistic preparation of specialists in design, were formulated on its basis.
The theory and practice of German professional artistic and industrial education in the first part of the XX th century was generalized and systematized, which gives the possibility to substantiate scientifically the recommendations concerning the effective adaptation of this experience for an improvement of professional design-education in Ukraine.