У дисертації проаналізовано проблему соціалізації студентів коледжів засобами екокультурної діяльності. Обґрунтовано структурно-функціональну модель, напрями та зміст соціалізації студентів лісотехнічних коледжів засобами екокультурної діяльності; доведена ефективність форм соціалізації студентів в змодельованих соціально-педагогічних умовах. Охарактеризовано критерії (когнітивний, мотиваційно-ціннісний, діяльнісно-практичний), показники та визначено рівні (високий, середній, низький) соціалізації студентів коледжів.
The thesis analyzes the problem of college students’ socialization by means of eco-cultural activities. It determines and theoretically substantiates structural and functional model, the direction and content of the socialization of the Forestry Engineering Colleges students by means of eco-cultural activities. It proves the effectiveness of forms of students’ socialization in simulated social-pedagogical conditions (using of forms of environmental education; creation and improvement of socio-educational college environment; attracting students to volunteer work in eco-culture direction in terms of territorial community; organizing of club and circle work; the involvement of students in interactive activities). The thesis characterizes criterions (cognitive, motivational-value, action-practical), indicators. It defines levels (high, medium, low) of socialization of College students.