У дисертації розглянуто роль і місце прикладної інформатики в системі навчальних дисциплін освітньої галузі «Технологія» в педагогічному університеті, досліджено основні освітні напрями, за якими здійснювалася підготовка педагогічних кадрів до використання засобів і методів прикладної інформатики в професійній діяльності. Проведено аналіз використовуваних у вищих навчальних закладах засобів нових інформаційних технологій у процесі підготовки майбутніх учителів технологій. Розроблено та обґрунтовано методичну систему навчання основ прикладної інформатики майбутніх учителів технологій. Для визначення змісту дисципліни «Прикладна інформатика (для моделювання деталей)» використано загальнодидактичні та специфічні принципи навчання, компетентністний підхід та метод експертних оцінок. Розглянуто основні методичні підходи до навчання даної дисципліни. Розроблено критерії оцінювання знань, умінь та навичок із курсу «Прикладна інформатика (для моделювання деталей)», які відповідають сучасним вимогам, та визначено рівні і критерії сформованості готовності майбутнього вчителя технологій до використання засобів прикладної інформатики у професійній діяльності. Уточнено методику формування готовності майбутнього вчителя технологій до використання засобів прикладної інформатики у професійній діяльності та визначено її структуру. Перевірено ефективність запропонованої методичної системи навчання основ прикладної інформатики майбутніх учителів технологій.
The role and place of the applied informatics in system of educational subject of educational field “Technology” in the pedagogical university is considered, the main educational directions, its realization in preparation of pedagogical staff to using of means and methods of the applied informatics structure in his professional activity are researched in the dissertation. The analysis of in-use in the institutes of higher facilities of new information technologies is conducted at preparation of future teachers of technologies. The analysis of using in the institutes of means of new information technologies during preparation of future teachers of technologies is realized. The methodical system of studies of basis of the applied informatics of future teachers of technologies is developed and grounded. For determination of content of discipline «Applied informatics (for design of details)» are used general didactics and specifical principles of studies, competence approach and method of expert valuations. The main methodical approaches to teaching that discipline are considered. The criteria of assessition of knowledge’s, abilities and skills from a course «Applied informatics (for design of details)», its answer of modern requirements are developed, levels and criteria of forming of preparedness the future teacher of technologies to using of means the applied informatics in professional activity are treated. The methods of formation of readiness the future teacher of technologies to using of means of the applied informatics in their professional activity are defined and its structure is determined. The effectiveness of offering of the methodical system of studies of basis the applied informatics of the future teachers of technologies is examined.