У дисертації вперше системно досліджуються константні та змінні риси проблематики і поетики драматургії Людмили Старицької-Черняхівської (джерела, шляхи формування, особливості світогляду, система образів, опозицій, характер конфліктів і колізій, жанрово-стильова своєрідність). Розглядається складна естетична і філософська еволюція письменниці, з’ясовується специфіка стильової парадигматики її драматургії – синкретизм неоромантизму з неокласицизмом та пресимволізмом. Встановлено, що пріоритетним джерелом тем для Л. Старицької-Черняхівської була історія, зокрема давньоримська та українська, а також українське культурне та громадсько-політичне життя перших десятиріч ХХ століття. Розкрито багатоплановість інтертекстуальних зв’язків драматургії Л. Старицької-Черняхівської, її історизм та універсальну позачасовість, алегорично-символічну знаковість образів і ситуацій. Обґрунтовано розуміння драматургом синхронно-діахронічного зв’язку різних культурно-історичних епох, чим пояснюється невипадковість певних тем і сюжетів її творчості. У драматургії письменниці виявлено симбіоз кількох ідейно-естетичних чинників – націоналізму, індивідуалізму, фемінізму. Акцентується на осмисленні Л. Старицькою-Черняхівською творчого призначення особистості, зокрема жінки, - одного із центральних екзистенційних питань дослідження літератури початку ХХ століття.
В диссертации системно исследуются константные и эволюционирующие черты проблематики и поэтики драматургии Людмилы Старицкой-Черняхивской (источники, пути формирования, особенности мировоззрения, система образов и их оппозиции, характер конфликтов и коллизий, жанрово-стилевое своеобразие). Рассмотрена сложная эволюция писательницы, стилевая парадигматика ее драматургии – синкретизм неоромантизма с неоклассицизмом и пресимволизмом, – которая реализировалось в разных жанрово-поэтических формах. Установлено, что приоритетным источником тем для Л. Старицкой-Черняхивской была история, в частности древнеримская и украинская, а также культурная и общественно-политическая ситуация первых десятилетий ХХ столетия. Раскрыта многоплановость интертекстуальных связей драматургии Л. Старицкой-Черняхивской, ее историзм и универсальная вневременность. В драматических произведениях писательницы выявлен симбиоз нескольких идейно-эстетических факторов – национализма, индивидуализма, феминизма.
The thesis investigates systematically constant and variable traits of problematics and poetics in the drama of Ludmyla Starytska-Cherniakhivska (sources, ways of formation, special feature, system of characters, their opposites, character of conflicts and collisions, genre-stylistic originality). Author of dissertaion takes into consideration out complex evolution of the writer and finds originality of stylistic paradigm of their drama – syncretism of neoromantism with neoclassicism and presymbolism. It is set prior source of themes for Ludmyla Starytska-Cherniakhivska was a history, particularly Old Latin and Ukrainian, also cultural and social-political situation the first decades of the XX century. The thesis exposes intertextual connections in the drama of Ludmyla Starytska-Cherniakhivska, their historicism and universal out of time. A symbiosis of several ideaed-aesthetic is showed, as nationalism, individualism, feminism in the writer’s drama.