У роботі вивчені психологічні особливості, динаміка професійно-пізнавальної потреби майбутніх учителів спеціальних загальноосвітніх шкіл у процесі навчання в педагогічному вузі, розкриті сутність і структура потреби, виявлені й експериментально обґрунтовані емпіричні показники і рівні розвитку професійно-пізнавальної потреби. Розроблено і науково обґрунтована адекватна методика дослідження. Професійно-пізнавальна потреба майбутніх учителів спеціальних загальноосвітніх шкіл розвивається під впливом знань, якими оволодівають студенти в процесі свого професійного становлення, вона впливає на успішне оволодіння професійними знаннями. З метою оптимізації розвитку професійно-пізнавальної потреби необхідно враховувати наступні психолого-педагогічні чинники: професійно-педагогічну спрямованість студентів, усвідомлення значення знань за фахом у вирішенні практичних питань, інтерес до педагогічної діяльності, усвідомлення життєвих цілей, спрямованість на самореалізацію у процесі оволодіння педагогічною професією, намір найближчим часом розширити знання, включитися в науково-дослідну роботу, осмислити нові методики с позиції отриманих знань тощо.
Одной из причин переквалификации специалистов с высшим образованием является отсутствие желания работать по специальности. Это свидетельствует о несформированности потребности в профессиональных знаниях за время обучения в вузе. Усвоение студентами профессиональных знаний более эффективно, если оно происходит не по внешнему принуждению, а по внутренней необходимости, то есть когда студенты сами активно стремятся овладевать этими знаниями. Изучение психологических особенностей профессионально-познавательной потребности, как естественной основы активного отношения к усвоению профессиональных знаний, у будущих учителей является сегодня особенно актуальным. От того, будет ли сформирована и развита у студентов профессионально-познавательная потребность, зависит уровень успешного овладения профессиональными знаниями, компетентность, конкурентоспособность и уровень квалификации специалиста с высшим образованием. Студенческий возраст является наиболее значимым для профессионального становления личности.
In the thesis the psychological peculiarities, dinamics of professional - cognitive need of the future teachers of special comprehensive schools during the learning process in pedagogical high school are studied, the essence and structure of the need are revealed, the empirical data and the levels of professional - cognitive need development are detected and substantiated experimentally. The adequate methods of invistigation need control program in the educational process of pedagogical high school are eleborated and scientifically substantiated. The professional - cognitive need of the future teachers of special comprehensive schools develops to the extent of their professional formation in pedagogical high school, provides a professional - individual stability in the face of the negative factors, allows to master the professional knowledge successfully.