Дисертація присвячена історико-педагогічному аналізу і розвитку освіти на Волині другої половини XІХ — початку ХХ століття. У роботі проаналізовано, соціально-економічні, суспільно-політичні та національно-культурні передумови розвитку освіти Волині другої половини ХІХ – початку ХХ століття; визначено роль і місце волинського духовенства в галузі освіти; аналізується просвітницька діяльність Г.Рафальського, Л.Рафальського, Ф.Кульчинського, Ю.Шумовського, Ф.Шумовського, А.Хойнацького, А.Річинського; розкрита діяльність духовно-освітніх закладів; визначено національно-освітні пріоритети Волині; проаналізовано педагогічну діяльність культурно-освітніх діячів: А.Чарторийського, Т.Чацького, Г.Коллонтая, А.Яблоновського, князів Любомирських, М.Костомарова, Д.Блудова, М.Теодоровича, М.Петрова, Лесі Українки; висвітлено педагогічні особливості функціонування середніх закладів; показано стан і особливості жіночої освіти. У процесі дослідження суттєво доповнено картину розвитку волинського шкільництва зазначеного періоду. Основні результати положення і висновки дослідження можуть бути використані при викладанні педагогіки, історії педагогіки України, краєзнавства, а також у процесі підготовки підручників і методичних посібників.
Содержание работы состоит из следующих компонентов: введение, три раздела, выводы к каждому разделу, общие выводы, список основных источников, приложение. Во введении обоснованы актуальность темы, территориальные и хронологические рамки, проанализированы источниковая и методологическая база, степень научной разработки проблемы, определены объект, предмет, цель и задачи исследования, указано на теоретическое и практическое значение, научную новизну его результатов, сведения об опробации основных положений работы. Анализируется организация учебно-воспитательного процесса у Житомирской и Ровенской гимназиях. Рассматривается проблема развития женского образования на Волыни. Особую роль в развитии женского образования сыграли Волынское епархиальное женское училище и Владимир-Волынские педагогические курсы.
The thesis is dedicated to historical-pedagogical analysis of the development of education in Volyn in the second half of the 19 th — the beg. of the 20 th cc. The work analyses, the social-economic, socal and political and national-cultural preconditions of the development of education in the Volyn of the second half of the ХІХ – early ХХth centuries; determines the role and place of the Volyn clergy in the field of education; exposes the activities of ecclesiastic — educational establishments; defines the national-educational priorities of Volyn; analyses the pedagogical activities of cultural-educational public figures; throws light upon pedagogical features of the functioning of general-educational establishments; shows the state and peculiarities of women’s education. In the course of research the picture of the development of Volyn schooling of the mentioned period has been essentially supplemented. The main results theses and conclusions can be used in teaching pedagogics, history of pedagogics of Ukraine, study of local lore as well as in the process of preparing manuals and methodical handbooks.