У дисертації на великому літературному матеріалі, представленому творчістю українських новелістів порубіжжя ХІХ-ХХ ст. (І.Франко, О.Кобилянська, М.Коцюбинський, В.Стефаник, Марко Черемшина, М.Яцків, Х.Алчевська тощо), досліджуються особливості функціонування традиційних українських символів в образній структурі новелістичної оповіді. Головними аспектами дослідження в роботі стали розгляд символу в оповідній структурі української новели відповідно до особливостей літературного процесу рубежу століть і з’ясування умов, за яких елемент образної структури новели перетворюється на символ. Шляхом мікроаналізу новел установлено, що, оскільки символічний образ перебуває в нерозривному зв’язку з усіма елементами новелістичної оповіді, саме він сприяє виявленню особливостей індивідуального стилю новеліста, визначенню ролі його творчості в формуванні естетичної доктрини українського неоромантизму, символізму, імпресіонізму, експресіонізму.
В диссертации на широком литературном материале, представленном творчеством украинских новеллистов рубежа ХІХ-ХХ веков (И.Франко, О.Кобылянская. М.Коцюбинский, В.Стефаник, Марко Черемшина, М.Яцкив, Х.Алчевская и другие), исследуются особенности функционирования традиционных украинских символов в образной структуре новеллистического повествования. Главными аспектами исследования в работе стали рассмотрение символа в повествовательной структуре новеллы согласно особенностям историко-литературного процесса рубежа веков и установление предпосылок преобразования элемента образной структуры произведения в символ. Путем микроанализа новелл установлено, что, поскольку символический образ находится в неразрывной связи с остальными элементами новеллистического повествования, именно он способствует определению особенностей индивидуального стиля новеллиста, а также роли его творчества в формировании эстетической доктрины украинского неоромантизма, символизма, импрессионизма, экспрессионизма.
The object of research is defined as functioning of a traditional Ukrainian symbolic image in the literary framework of Ukrainian short story dated by the end of the 19th-the beginning of the 20th century. The researcher based her investigation on the wide literary material presented by short stories by I.Franko, O.Kobylianska, M.Kotsiubynski, V.Stefanyk, Marko Cheremshyna, M.Yatskiv, Ch.Alchevska, M.Hrushevski, L.Нryniuk, and other writers. To make a successful research, the investigator paid proper attention to the peculiarities of literary process in Ukraine at the end of the 19th-the beginning of the 20th century. The new paradigms of artistic cognition of the world, shown in neoromantic, symbolistic, impressionistic, and expressionistic forms, and their interaction in an author’s individual style became a base for juxtapositive and comparative analysis of symbolic component in the narrative structure of a short story.