DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7894
Title: Методика навчання учнів 5 - 9 класів основ конструювання швейних виробів
Authors: Васенок, Тетяна Михайлівна
Keywords: трудове навчання
методика диференційованого навчання
основи конструювання швейних виробів
різнорівневий зміст навчального матеріалу
фронтально-індивідуальна форма навчання
трудовое обучение
методика дифференцированного обучения
основы конструирования швейных изделий
разноуровневое содержание учебного материала
фронтально-индивидуальная форма обучения
Labour training
methodics of differentiated training
the basis of designing
sewing items
different level’s contents of educational material
general and individual way of training
Issue Date: 2002
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Васенок, Тетяна Михайлівна. Методика навчання учнів 5 - 9 класів основ конструювання швейних виробів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Т.М. Васенок ; наук. кер. Л. І. Денисенко ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2002. — 20 с.
Abstract: У дисертації висвітлено сучасні тенденції розвитку освітніх методик, стан проблеми навчання учнів 5-9 класів основ конструювання швейних виробів. Дисертаційне дослідження спрямоване на розробку методики навчання учнів основ конструювання швейних виробів, орієнтованої на особистість школяра. Запропонована методика передбачає запровадження індивідуалізації навчання на етапі сприймання учнями нового матеріалу, застосування різнорівневого змісту навчального матеріалу, фронтально-індивідуальної форми навчання, розширених індивідуальних інструкційних карт. Використання методики диференційованого навчання учнів дозволяє організувати навчальний процес одночасно на різних рівнях складності. Експериментально доведено ефективність застосування розробленої методики навчання в умовах типової структури уроку трудового навчання в загальноосвітніх навчальних закладах України різних типів.
В диссертации исследована современная тенденция развития методик обучения, состояние проблемы обучения учащихся 5-9 классов общеобразовательных учебных заведений разных типов основам конструирования швейных изделий. Поскольку реформирование школьного образования на границе двух столетий (XX-XXI cт.) характеризуется внедрением личностно ориентированного обучения и государственных стандартов образования, появилась необходимость изменения современных подходов к организации учебно-воспитательного процесса, главным объектом которого становится личность учащегося. Диссертационное исследование рассматривает возможности обучения каждого школьника основам конструирования швейных изделий на доступном ему уровне как одну из актуальных задач современной школы.
The Thesis is devoted to the modern tendencies of development of educational methods, the situation of problem’s training of 5-9 classes’ pupils of designing principles of sewing items. The thesis researches are intended for working out of training methods for pupils of designing principles of sewing items, oriented on the individual of each pupil. This methodics foresees the introduction of individual training at the stage of pupils’ mastering of new material, the use of different level’s contents of educational material, the general and individual way of training, the enlarged individual instructional cards. The usage of the methodics of differentiated pupils’ training allows to organize the educational process at different levels of complexity at the same time. The using efficiency of the developed methodics of education in the conditions of labour training lesson’s with typical structure at Ukrainian comprehensive educational schools of different types is proved experimentally.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7894
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasenok.pdf180.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.