Дисертацію присвячено проблемі формування уявлень про духовний ідеал у дітей молодшого шкільного віку. Здійснено теоретичний аналіз психолого-педагогічних підходів до вивчення сутності та особливостей формування уявлень про духовний ідеал особистості, обґрунтовано психологічну сутність поняття «уявлення про духовний ідеал молодшого школяра».
Визначено критерії (ціннісно-позитивне ставлення до ідеалів Краси та Добра; ідентифікація з носіями цих ідеалів; наслідування поведінки людей і літературних персонажів; розуміння власних уявлень про духовний ідеал), показники та рівні (високий, середній, низький) сформованості уявлень про духовний ідеал в учнів молодших класів. Експериментально виявлено вікову і гендерну специфіку та соціально-психологічні умови (особливості взаємин з оточуючими; вплив засобів масової інформації; художньо-естетичний вплив; індивідуально-психологічні властивості) формування уявлень про духовний ідеал у молодших школярів.
Презентовано модель та програму формування уявлень про духовний ідеал у дітей молодшого шкільного віку на засадах духовно-особистісного підходу, експериментально доведено ефективність авторської розвивальної програми та сформульовано методичні рекомендації для психологів, батьків, вчителів і вихователів груп продовженого дня щодо створення соціально-психологічних умов формування уявлень про духовний ідеал у дітей молодшого шкільного віку.
The dissertation is devoted to problems of the formation of representations of the spiritual ideal of primary school children in social and psychological conditions. The theoretical analysis of psychological and pedagogical approaches to the study of the nature and characteristics of the formation of representations of the spiritual ideal of individual reasonably psychological essence of the concept "representations of the spiritual ideal of primary school children". Criteria (values and positive attitude to the ideals of Beauty and Good; identification of carriers of these ideals; imitation behavior and literary characters, understanding their own ideas about the spiritual ideal), indexes and levels (high, medium, low) forming ideas about the spiritual ideal in junior classes. Discovered experimentally age and gender specificity and socio-psychological conditions (especially relationships with others, the impact of the media, artistic and aesthetic impact; individual psychological properties) forming ideas about the spiritual ideal of the younger students.
Presented model and program of forming ideas about the spiritual ideal in primary school children on the basis of spiritual and personal approach experimentally proven effective author developmental programs and formulated guidelines for psychologists, parents, teachers and educators day groups for creating socio-psychological conditions of formation of ideas the spiritual ideal in primary school children.