Дисертація присвячена дослідженню психолого-педагогічних умов підвищення розумової працездатності студентів-першокурсників в адаптаційний період. В роботі поданий аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження розумової працездатності особистості; визначено специфіку цього феномена у першокурсників в адаптаційний період. Експериментально досліджено особливості розумової працездатності студентів та психологічні (нервово-психічна стійкість, адаптивність, ціннісна мотивація до навчання та ін.) і педагогічні (культура розумової праці студентів, ієрархічне входження в інтелектуальну діяльність, інноваційно-інтелектуальні техніки педагогічної діяльності тощо) умови її розвитку в період адаптації. Визначено критерії, рівні (високий, середній, низький) та показники зазначеного феномена.Обґрунтовано, розроблено, апробовано та впроваджено систему психолого-педагогічних заходів з підвищення рівня розумової працездатності студентів-першокурсників у період адаптації, доведено дієвість цієї програми, презентовано методичні рекомендації психологу та викладачам вищої школи з підвищення розумової працездатності студентів-першокурсників.
The thesis researches psychological and pedagogical background of increase of first-year students’ intellectual performance in adaptation period. It provides the analysis of psychological and pedagogical literary sources on the problem of intellectual performance research as well as the specificity of the phenomenon manifestation with first-year students in adaptation period. Specificity of intellectual performance of students and psychological (neuropsychic endurance, adaptiveness, axiological motivation for training, etc.) and pedagogical (culture of students’ intellectual activity, hierarchical inclusion into intellectual performance, innovative intellectual techniques of pedagogical activity, etc.) conditions of its development in the adaptation period have been researched. Criteria, levels (high, intermediate and low) as well as the indicators of the above mentioned phenomenon have been determined. The system of psychological and pedagogical activities, aimed at increasing the level of intellectual performance of the first year students in the period of adaptation, have been substantiated, developed, tested and implemented, the efficiency of the system has been proved, methodological recommendations for psychologists and teachers of higher educational establishments to increase the first-year students’ intellectual performance have been introduced.