Дисертація присвячена дослідженню боротьби прогресивних сил Лівобережної України за українізацію освіти в 1900 – на початку 1917 рр. Визначені передумови боротьби прогресивних сил лівобережного регіону на початку XX ст. за українізацію освіти. Висвітлено започаткування і становлення політичного напрямку в освітньому русі, а також шляхи, форми і методи освітнього ліберально-демократичного руху. Розкрита роль земств і депутатів Державної Думи від Лівобережної України в національно-освітньому русі. Проаналізовані особливості ставлення партійних і громадських організацій, земств і депутатів Державної Думи, учнівської молоді до національно-освітньої проблеми України в період між Першою російською революцією 1905 – 1907 рр. і Лютневою революцією 1917 р.
The dissertation is devoted to the research of the struggle of the progressive forces of the Livoberezhna Ukraine for the Ukrainization process of education in 1900- the beginning of 1917. The presuppositions and circumstances of the struggle of the progressive forces of the Livoberezhnyy region at the beginning of the 20th century for the Ukrainization process of education have been determined there. The beginning and establishment of the political direction in the education movement, as well ways, forms and methods therein of the liberal and democratic movement have been covered there. The role of Zemstv and deputies of the State Duma from the Livoberezhna Ukraine in the national and educational movement has been opened up there. The particularities of the attitude of the party and public organizations, zemstv, deputies of the State Duma and the school youth to the national and educational problems of Ukraine in the period between the First Russian revolution of 1905 – 1907 and the February Revolution of 1917 were analyzed there.