У статті розкриваються результати наукових досліджень видатного українського тифлопедагога І.С. Моргуліса (1928-2011), присвячених організації і здійсненню корекційно-виховного процесу із сліпими і слабозорими дітьми. У своїх дослідженнях учений приділяв значну увагу розкриттю корекційних можливостей мовленнєвої діяльності сліпих і слабозорих школярів. Діалектичний підхід ученого до дослідження корекційного процесу сприяв розкриттю нових підходів до здійснення пізнавальної діяльності сліпих і слабозорих школярів і формування мовленнєвої діяльності. Запропонована вченим схема педагогічного керівництва розвитком мовленнєвої діяльності сліпих дітей й сьогодні має принципове значення, оскільки вона реалізується в конкретних умовах залежності від змісту певного навчального матеріалу, етапу його вивчення, рівня підготовленості сліпих дітей до засвоєння нової інформації і міри сформованості у них компенсаторних процесів. І.С. Моргуліс переконливо показав, що навчально-пізнавальна діяльність сліпих дітей як спосіб відношення до зовнішнього світу є найбільш значущою сферою психіки, на основі чого ним зроблений важливий висновок стосовно того, що нормалізація психіки сліпих дітей залежить від рівня розвитку навчально-пізнавальної діяльності, а також від спеціально організованих педагогічних умов.
В статье раскрываются результаты научных исследований выдающегося украинского педагога И.С. Моргулиса (1928-2011), посвященные вопросам организации коррекционно-воспитательного процеса со слепыми и слабовидящими детьми. В своих исследованиях ученый уделял много внимания раскрытию коррекционных возможностей речевой деятельности слепых и слабовидящих школьников. Диалектический подход ученого к исследованию коррекционного процесса способствовал раскрытию новых подходов к осуществлению познавательной деятельности слепых и слабовидящих школьников, организации их трудового воспитания и формированию речевой деятельности. Предложенная ученым схема педагогического руководства развитием речевой деятельности слепых детей и сегодня имеет принципиальное значение, поскольку она реализуется в конкретных условиях зависимости от содержания определенного учебного материала, этапа его изучения, уровня подготовленности слепых детей к усвоению новой информации и степени сформированности у них компенсаторных процессов. И.С. Моргуліс убедительно показал, что учебно-познавательная деятельность слепых детей как способ отношения к внешнему миру является наиболее значимой сферой психики, на основе чего им сделан важный вывод относительно того, что нормализация психики слепых детей зависит от уровня развития учебно-познавательной деятельности, а также от специально организованных педагогических условий.
The article is devoted to analysis of the results of scientific recearchs of prominent Ukrainian pedagogue I.S. Morgulis (1928-2011) concerning problems of organization and realisation of correctional-educator process with blind and cecutiant children. It is marked that a scientist worked out major correctional posibilities of language behaviour of blind and cecutiant children.. The dialectical approach to research of correction process assisted him for opening of the new methods of realization of cognitive activity of blind and cecutient childrens, organization of their labour education and to forming of verbal activity. Offered by a scientist principles of pedagogical guidance by educational-cognitive activity of blind children and today has a fundamental value, as they will be realized in terms of dependence on maintenance of certain educational material, stage of it‘s study, level of readyness of blind children to mastering of new information and degree of formed for them scray processes. I.S. Morgulis showed convincingly, that educational-cognitive activity of blind children as a method of attitude toward the world is the most meaningful sphere of psyche, on the basis of what an important conclusion is done that normalization of psyche of blind children depends on the level of development of educational-cognitive activity, and also on the specially organized pedagogical conditions.