Дослідження присвячено питанню особливостей диференційованого навчання баскетболу на уроках фізичної культури в сільських малокомплектних школах. Розкрито комплекс труднощів, пов’язаних з організацією та проведенням занять, методичним забезпеченням з фізичної культури у сільській малокомплектній школі, обґрунтовано цінність баскетболу як комплексного засобу фізичного розвитку, зміцнення здоров’я, формування життєво важливих умінь і навичок, розвитку творчих здібностей і психофізіологічних якостей школярів, показано значення диференційованого підходу у навчанні фізичних вправ.
Здійснено порівняльний аналіз фізичного розвитку, спеціальної фізичної підготовленості та психофізіологічних особливостей учнів 5-9 класів сільських шкіл, та тих, хто проживає у місті. Визначено мотивацію та найбільш інформативні морфофункціональні і психофізіологічні показники розвитку організму при формуванні рухових умінь з баскетболу дітей 10-14 років.
Запропоновано алгоритм навчання фізичних вправ учнів середніх класів сільської малокомплектної школи засобами баскетболу, теоретично обґрунтовано та розроблено відповідну методику диференційованого навчання, що враховує вік, стать, особливості фізичного і психічного розвитку дітей 10-14 років, та підтверджено її ефективність. Показано особливості використання мультимедійних засобів навчання з фізичного виховання учнівської молоді сільських малокомплектних шкіл.
The thesis deals with the issue of peculiarities of differentiated teaching basketball at the lessons of physical training in village ungraded schools. The research discloses the complex of difficulties connected with lesson organization and lesson conducting, methodological provision of training in village ungraded schools, proves the value of basketball as a complex means of physical development, health reinforcement, vital skills and habits formation, pupils’ creative capabilities and psycho-physiological qualities development, shows significance of the differentiated approach in teaching physical exercises.
The comparative analysis of physical development, special physical preparedness, psycho-physiological peculiarities of pupils of 5-9 forms of village and city schools is carried out. The motivation and more informative morphofunctional and psycho-physiological indicators of body development in developing basketball movement skills among children at 10-14 are defined.
The research gives an algorithm of teaching physical exercises to ungraded secondary school pupils by means of basketball, theoretically proves and works out the corresponding educational system of differentiated teaching which takes into consideration an age, a sex, peculiarities of physical and psychological development of children at 10-14. The peculiarities of using multimedia means of education for physical training in village ungraded schools are presented.