Дисертацію присвячено дослідженню специфіки життєвих взаємодій дорослої особистості з досвідом дитячих психотравм у сім'ї та визначенню їх типології. Розкрито психологічний зміст поняття «життєві взаємодії», визначено їх структуру та структурні компоненти (світоглядний, динамічний, якісний). Обґрунтовано типологію життєвих взаємодій дорослої особистості та визначено критерії їх типізації (етичний вимір світоглядних позицій суб'єкта, ступінь його залученості у власне життя, рухливість, конструктивність), за якими розроблено інструментальну типологічну модель життєвих взаємодій та змістове навантаження типології.
Емпірично досліджено специфіку побудови життєвих взаємодій та визначено їх типологію у дорослої особистості з різним досвідом дитячих психотравм у сім'ї: етично-орієнтований тип – у осіб з досвідом психотравм втрати одного з батьків; етично-дефіцитарний – з досвідом психотравм деструктивних батьківських взаємин; анетично-орієнтований – з досвідом психотравм аутодеструктивної батьківської поведінки; розроблено та експериментально апробовано корекційно-реабілітаційну програму зі зниження негативного впливу дитячих сімейних психотравм на життєві взаємодії дорослої особистості та відновлення її життєтворчого потенціалу.
The dissertation provides the study of specific existential relations of an adult personality with childhood psychotraumatic experience in the family and defines its typology. The psychological structure of existential relations is established as well as its components (life view, dynamic, qualitative). It is grounded the typology of existential relations of an adult personality and criteria for establishing their type are defined (subjective ethical dimension of life view positions, the extent of personality mindfulness, dynamics, constructiveness), according to which it has been developed an instrumental typological model of existential relations and typology contents.
It has been empirically studied the specifics of existential relations of an adult personality with childhood psycho traumatic experience in the family and defined their typology: ethically-oriented type – psycho traumatic experience of one parent loss; ethically-deficient – with an experience of destructive parental relationships; unethically-oriented – with a traumatic experience of parent’s auto destructive behavior; it has been developed rehabilitative correction program on negative affect decrease of childhood family psycho traumas upon existential relations of an adult personality and life creation potential revival.