Дисертація присвячена дослідженню проблеми технології соціально-педагогічної підтримки сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах. Досліджено зміст поняття «сім’я, яка опинилася у складних життєвих обставинах», «соціально-педагогічна підтримка сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах», «технологія соціально-педагогічної підтримки сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах». Розкрито основні напрями соціально-педагогічної підтримки сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах; розроблено критерії, показники, рівні ефективності реалізації технології соціально-педагогічної підтримки означених сімей. Апробовано організаційно-методичного забезпечення реалізації технології соціально-педагогічної підтримки сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах.
The thesis is devoted to the research of the issue of social and pedagogical support of families which are in difficult life circumstances. In this study the notions of ‘a family in difficult life circumstances’ and ‘social and pedagogical support of families which are in difficult life circumstances’ are defined. The scientific foundations of social and pedagogical support of families in difficult life circumstances are explained; the main directions of social and pedagogical support of families in difficult life circumstances are revealed and analyzed; the criteria, indicators, and levels of effectiveness of realization of the technology of social and pedagogical support of families in difficult life circumstances are developed. The meaning of the notion ‘technology of social and pedagogical support of families in difficult life circumstances’ is studied; the indicators and features of difficult life circumstances of families and of groups of problems of the families in difficult life circumstances are scientifically proved and validated. The efficiency of organizational and methodic provision for the improvement of effectiveness of the technology of social and pedagogical support of families experiencing difficult life situations is proved and experimentally examined.