Дисертаційне дослідження присвячено розробці, теоретичному обґрунтуванню та експериментальній перевірці системи розвитку та корекції творчої уяви сліпих дітей молодшого шкільного віку засобами казки.
Проаналізовано наукові дослідження з окресленої проблеми у загальній та спеціальній психолого-педагогічній літературі. Визначено значення уяви для компенсації порушень чуттєвого пізнання оточуючої дійсності дітьми молодшого шкільного віку з порушеннями зору.
Розроблено комплексну методику психологічної діагностики стану розвитку відтворювальної та творчої уяви дітей з порушеннями зору, в основу якої покладено критерії, значущі для цього виду діяльності в молодшому шкільному віці. Здійснено експериментальне вивчення типологічних особливостей проявів відтворювальної та творчої уяви сліпих та слабозорих молодших школярів. Визначено основні напрямки роботи психолога та вихователя з розвитку творчої уяви сліпих молодших школярів.
Спираючись на твердження про взаємозалежність уяви незрячих дітей та обсягу й якості уявлень і компенсаторну роль мовлення у систематизації їх чуттєвого досвіду, створено та апробовано систему розвитку і корекції творчої уяви сліпих молодших школярів шляхом активізації словесної творчості, а саме – вигадування чарівних казок.
The thesis research covers the issues of development, theoretical substantiation and experimental verification of the system for development and correction of creative imagination in blind children of primary school age by the means of fairytales. It contains profound analysis of the scientific studies in general and special psychology and pedagogic covering the named research problem. The importance of imagination in compensating insufficiency in sensual perception of the surrounding world by the visually impaired children of primary school age has been defined.
The thesis presents developed integral assessment tool for psychological assessment of reproductive and creative imagination of visually impaired children, based on criteria which are considered to be the most valid for this age. There has been carried out an experimental study of typological features of reproductive and creative imagination in blind and visually impaired children of primary school age. Major directions for psychologist’s work on development of creative imagination of blind children of primary school age have been set. The thesis also contains qualitative and quantities results analysis of independent composing of fairytales by blind children at different stages of the experiment. Recommendations for psychologists and educators on using fairytales in their work are also included.
Taking into account interdependence between imagination of a visually impaired child and quantity and quality of the concepts they developed, as well as compensatory role played by the language in systemizing sensory experience of the blind, the thesis offers integral teaching system designed to promote development of creative imagination of blind children using verbal creative work, videlicet – composing fairytales.