Розроблено теоретичні і методичні засади інтеграції змісту дисциплін природничо-математичного і професійного циклів підготовки майбутніх учителів технологій. Визначено роль і місце курсу «Загальна фізика» в системі навчання студентів напряму підготовки «Технології». Показано, що курс фізики є основним компонентом моделі міждисциплінарної інтеграції, яка сприяє підвищенню рівня фундаментальної і професійної підготовки студентів.
Уперше запропоновано структурно-функціональну модель організації навчально-виховного процесу з фізики та методичну систему навчання фізики в умовах інтеграції навчальних дисциплін, реалізація яких забезпечує формування фахово орієнтованих знань з фізики та дозволяє оптимізувати освітній процес. Запропоновано авторську концепцію конструювання змісту інтегрованого курсу фізики та модульну навчальну програму цього курсу. Розроблено, запатентовано та виготовлено лабораторне обладнання для забезпечення експериментальної складової навчання фізики. Запропоновано модель формування готовності майбутніх учителів технологій до застосування інтегрованих фізико-технічних знань у професійній діяльності.
The theoretical and methodical principles of integration the content of disciplines of natural and mathematical and professional cycles of training specialists of educational field "Technology" have been worked out. The role and place of the course "General Physics" in the system of training of future technologies teachers have been defined. It is shown that the physics course is the main component of the model of interdisciplinary integration which improves the level of fundamental and professional training of students.
For the first time there have been suggested the structural and functional model of the educational process in physics and methodical system of physics teaching in terms of integration of academic discipline, the realization of which provides the formation of professionally-oriented knowledge in physics and gives opportunity to optimize the educational process.
There have been suggested the author’s conception of constructing the content of integrated physics course and modular curriculum of this course. There have been designed, patented and manufactured the laboratory equipment for providing the experimental part of physics teaching. There have been suggested the model of forming of future technology teachers’ readiness to using integrated physical and technical knowledge in professional activity.