DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7152
Title: Підготовка майбутніх учителів загальнотехнічних дисциплін до навчання автосправи старшокласників загальноосвітньої школи (друга половина ХХ століття)
Authors: Сопіга, Віктор Борисович
Keywords: навчання автосправи
вчитель автосправи
загальнотехнічні дисципліни
загальноосвітня школа
teaching of the automobile engineering
teacher of the automobile engineering
general disciplines
general school
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова
Citation: Сопіга, Віктор Борисович. Підготовка майбутніх учителів загальнотехнічних дисциплін до навчання автосправи старшокласників загальноосвітньої школи (друга половина ХХ століття) : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / В. Б. Сопіга ; наук. кер. Ю. О. Туранов ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2014. - 20 с.
Abstract: У дисертації досліджуються теоретичні аспекти й досвід підготовки вчителів до навчання автосправи в другій половині ХХ ст. Проаналізовано сучасні наукові праці, в яких досліджено ретроспективні аспекти підготовки вчителів автосправи. Визначено та охарактеризовано соціально-економічні фактори, а також історико-педагогічні етапи підготовки вчителів автосправи: 1) запровадження навчальних предметів з автосправи в педагогічних ВНЗ та накопичення емпіричного досвіду їх викладання (1950–1960-ті роки); 2) модернізація системно-методичної підготовки вчителів автосправи (1971–1980-ті роки); 3) занепад вивчення автосправи у загальноосвітніх школах і педагогічних ВНЗ (1990-ті роки). Розкрито змістові, методичні й організаційні аспекти підготовки майбутніх учителів автосправи в другій половині ХХ ст. Виявлено тенденції й перспективи підготовки студентів до навчання автосправи старшокласників загальноосвітньої школи.
The thesis investigates the theoretical aspects of teacher training and experience to learn automobile engineering in the second half of the twentieth century. There are analyzed current scientific works, in which are investigated the retrospective aspects of automobile engineering teachers training. There are identified and described the socio-economic factors, as well as historical and pedagogical stages of automobile engineering teachers training: 1) the introduction of subjects with automobile engineering in pedagogical universities and the accumulation of empirical experience of teaching (1950–1960th years); 2) the upgrading of the system-methodical preparation of automobile engineering teachers (1970–1980th years); 3) the decline of automobile engineering study in secondary schools and pedagogical higher educational establishments (1990th years). The semantic, methodical and organizational aspects of preparation of future teachers of the automobile engineering are exposed in the second half of the twentieth century. Found out tendencies and prospects of preparation of students to the studies of the automobile engineering of senior pupils of general school.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7152
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sopiga.pdf311.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.