У дисертації аналізуються концептуальні основи дослідження, природа й специфіка поширення політичних міфів у виборчих кампаніях. Відповідно до неоінституціональної природи політичного міфу, доведена доцільність моделювання міфу як соціального явища, розкрита його мономіфічна специфіка.
Описані техніки й способи використання політичних міфів у президентських виборчих змаганнях у США, Франції, Польщі, Македонії, Росії. Це дозволило виявити ментальні та геополітичні чинники політичної міфотворчості, зокрема й під час президентських виборчих кампаній 2004 і 2010 рр. в Україні. Доведено, що в Україні існують сприятливі ментальні передумови для створення конструктивних, автентичних і довгострокових політичних міфів, застосування яких у політичному процесі, зокрема й в електоральному полі сприятиме консолідації українського суспільства.
The conceptual foundations of research, the nature and specificity of the political myths’ spreading in election campaigns are analyzed in the dissertation. According to the neoinstitutional nature of political myth, the feasibility of its modeling as a social phenomenon, revealing his monomythical specifics.
The techniques and methods of using of political myths in the presidential election contests in the USA, France, Poland, Macedonia and Russia are described. It made possible to reveal the mental and geopolitical factors of political myth-creating, particularly during the presidential election campaigns of 2004 and 2010 in Ukraine. It is proved that there are favorable mental conditions for the creation of the authentic and long-term political myths in Ukraine. The using of them in political process including in the electoral field will contribute to the consolidation of Ukrainian society.