Дисертація присвячена дослідженню проблеми формування економічної компетентності молодших спеціалістів у процесі фахової підготовки в агротехнічних коледжах. Уточнено основні поняття дослідження, визначено сутність поняття «економічна компетентність молодших спеціалістів у процесі фахової підготовки», обґрунтовано зміст і структуру досліджуваної компетентності, виділено критерії, показники та рівні її сформованості. Розроблено модель та науково обґрунтовано педагогічні умови і методику формування економічної компетентності молодших спеціалістів у процесі фахової підготовки,створено відповідне навчально-методичне забезпечення. Здійснено перевірку ефективності моделі формування економічної компетентності молодших спеціалістів в агротехнічних коледжах.
The dissertation investigates the problem of the formation of economic competence of junior specialists during their professional training. The essence of the concept of "economic competence of junior specialists during their professional training"is determined, the content and structure of the competence are substantiated, the criteria, indicators and the level of its formation are identified. The pedagogical conditions are determined and the model of forming of economic competence of junior specialists in agricultural colleges is proposed. Methods of forming economic competence of junior specialists based on of thecompetence, personality and activity and marketing approaches are improved. The optimal ways of combining different forms, methods and tools for effective learning formation of the investigated competence are defined.