У дисертації розглянуто роль і місце моніторингу в навчально-виховному процесі вищого педагогічного навчального закладу, а також розглянуто можливості його впровадження з метою моніторингу сформованості професійних компетентностей майбутніх учителів інформатики.
Розроблено та науково обґрунтовано основні компоненти системи моніторингу сформованості професійних компетентностей майбутніх учителів інформатики, сутність якої складають провідні положення сучасної теорії моніторингових досліджень та методики навчання інформатики, адаптовані до нашого дослідження.
Розроблено схему організації та проведення моніторингу навчальних досягнень майбутніх учителів інформатики у вищих навчальних закладах, визначено його педагогічні умови та етапність. Удосконалено методику конструювання тестів як інструменту моніторингу сформованості професійних компетентностей із уведенням у специфікацію тесту завдань за категоріями навчальних цілей (таксономія навчальних цілей Блума), за рівнями засвоєння знань (низький, середній, високий, творчий). Експериментально перевірено педагогічну ефективність розроблених засад моніторингу. Досліджено стан системи підготовки майбутніх учителів інформатики та визначено досягнуті рівні сформованості їх професійних компетентностей в результаті впровадження моніторингових досліджень у навчально-виховний процес вищих педагогічних закладів.
This thesis is a comprehensive study of the role and position of monitoring in the educational process of higher educational establishments and possibilities of its application to monitor the professional competence of future IT teachers.
The basic components of system of monitoring the professional competence of future IT teachers has been developed and scientifically based, the essence of which are major provisions of the modern theory of monitoring studies and science teaching methods adapted to our study.
The methods of organizing and monitoring the academic achievements of future IT teachers in higher educational establishments have been developed. Its educational conditions and stages have been defined. The technique of designing tests as a mean of monitoring the professional competence with the introduction of the test specification tasks by categories of educational goals (Bloom's taxonomy of educational goals) has been developed according to the level of learning (low, medium, high, creative) and innovative approaches. The pedagogical effectiveness of the developed monitoring principles has been experimentally revised.
The state of management system of future IT teachers has been investigated and the levels of their professional competences have been defined as a result of introduction of monitoring researches in teaching and educational process of higher pedagogical institutions.