Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню необхідності формування екологічної компетентності майбутніх інженерів хімічних спеціальностей, розробці й експериментальній перевірці моделі формування екологічної компетентності майбутніх інженерів-хіміків.
Висвітлено надзвичайно актуальну проблему формування екологічної компетентності майбутніх інженерів-хіміків. На основі останніх досліджень і публікацій проаналізовано методологічні засади формування професійної компетентності, а також її характеристики. Запропоновано та досліджено застосування традиційних й інноваційних методів навчання в процесі формування екологічної компетентності майбутніх інженерів-хіміків.
Виявлено організаційно-педагогічні умови формування екологічної компетентності студентів у процесі вивчення спецкурсу "Екохімія". Розроблено особистісно-орієнтовані технології навчання для студентів з інвалідністю.
The thesis is devoted to a theoretical justification of the necessity of development of ecological competence of future engineers of chemical specialties, to development and experimental verification of model of formation of ecological competence of future chemical engineers.
An extremely important problem of formation of ecological competence of future chemical engineers is concerned. Based on recent research and publications, methodological principles of formation of professional competence are analyzed as well as its characteristics. The use of traditional and innovative teaching methods in the process of formation of ecological competence of future chemical engineers is proposed and investigated.
Organizational and pedagogical conditions were found for the formation of ecological competence of students during the study of the "Ecochemistry" specialty course. Student-centered learning technologies are developed for students with disabilities.