Дисертація присвячена дослідженню історії становлення і розвитку музичної освіти на Поділлі. Розкрито пропедевтику музичної освіти Поділля в
контексті суспільно-економічних, політичних та культурних умов України.
Встановлено залежність розвитку музичної освіти від історичного,
економічного становища та суспільного життя Поділля. Проаналізовано
різноманітні види музично-просвітницької діяльності, досліджено роль
товариств та провідних колективів у культурному житті регіону. З’ясовано
характер процесу становлення загальної музичної освіти у навчальних закладах
світського та духовного спрямування. Виявлено особливості змісту музичної
освіти в професійних музичних закладах і введено в науково-освітній обіг
найцінніші архівні матеріали. Схарактеризовано внесок видатних персоналій у
розвиток музичної освіти регіону.
Визначено та науково обґрунтовано історичні періоди та провідні тенденції
розвитку музичної освіти на Поділлі кінця XІX – початку XX століття. Розкрито
можливі перспективи використання історичного досвіду та педагогічних ідей
минулого в контексті модернізації сучасної системи освіти України.
The dissertation deals with the study of the history of formation and
development of music education in Podillia region. Propaedeutics of music education
of Podillia region in the context of social-economic, political and cultural conditions
of Ukraine has been revealed in the article. The dependence of development of music
education from historical, economic situation and social life of Podillia region has
been determined. Different kinds of music-enlightenment activity have been
analyzed, the role of societies and leading collectives in cultural life of the region has
been studied. The character of the process of formation of general music education in
educational establishments of secular and spiritual direction has been cleared out.
Peculiarities of the content of music education in professional musical establishments
have been determined and the most valuable archival materials have been introduced
into scientific-educational circulation. Contribution of the famous personalities into
the development of music education of the region has been characterized.
Historical periods and leading tendencies of development of music education in
Podillia region of the end of the XIX – beginning of the XX century have been
determined and scientifically grounded. Possible perspectives of using historical
experience and pedagogical ideas of the past in the context of modernization of the
modern system of education in Ukraine have been revealed.