У дисертаційному дослідженні визначено й проаналізовано теоретико-методологічні засади проблеми модернізації освіти в контексті європейського вибору у світлі сучасного філософсько-педагогічного дискурсу, розкрито історичні передумови, потреба та реальний процес формування єдиних європейських освітніх пріоритетів (Лісабонська конвенція (1997), Сорбонська декларація (1998) та Болонська декларація (2003), представлено основні вимоги Болонського процесу щодо модернізації гуманітарної освіти у європейському просторі, їх чинність стосовно української освіти, проаналізовано основні шляхи, ресурси на напрями структурного реформування вищої гуманітарної освіти України в контексті вимог Болонського процесу.
The theoretical and methodological principles of the higher education modernization problems in the context of European choice as well as the modern philosophical and pedagogical discourse have been analyzed in the research.
The historical pre-conditions and requirements for the process of formation of the international European Education Strategies. (The Lisbon Convention, 1997; Sorbonne Declaration, 1998; Bologna Declaration 2003 have also been revealed.
The Bologna major requirements for the higher humanitarian education system in the European Space in accordance with Ukrainian Education Standards have been highlighted as well as main ways, resources and directions of the reformation of the Ukrainian higher humanitarian educational structure in the Bologna process have been determined.