У дисертації досліджено проблему формування пізнавального інтересу до українського пісенного фольклору в майбутніх учителів музики Китаю. Проаналізовано та систематизовано обрану дефініцію за галузями наукового знання, подано власне розуміння змістової сутності цього поняття, визначено стан дослідженості проблеми в теорії та практиці педагогічної науки. Визначено психолого-педагогічну сутність пізнавального інтересу, його компонентну структуру, розроблено критерії сформованості пізнавального інтересу у китайських студентів та поетапність його формування в навчальній діяльності у педагогічному ВНЗ. Використано усвідомлення традиції як культурно-освітньої тенденції; представлено розв’язання проблеми на основі застосування фольклорного пісенного матеріалу як пізнавального комплексу навчання китайських студентів; розроблено методику формування пізнавального інтересу майбутніх учителів музики Китаю за рахунок обґрунтування відповідних науково-теоретичних підходів, принципів та доцільних педагогічних умов. У роботі здійснено уточнення щодо змісту поняття «формування пізнавального інтересу до українського пісенного фольклору» у китайських студентів; набули освітнього значення стимулююча та регулятивна сутність аксіологічно-мотиваційної сфери особистості, зміст опанування української пісенної творчості стосовно фахової підготовки майбутніх учителів музики Китаю.
Теоретично обґрунтовано, розроблено та апробовано методику поетапного формування пізнавального інтересу до українського пісенного фольклору в майбутніх учителів музики Китаю, визначено рівні досягнення її ефективності та перевірено результати її практичного застосування у навчальних дисциплінах музичного профілю.
In the dissertation investigation the problem of cognitive interest to Ukraine song folk of future music teacher of China. Than is analyse and systematize cognitive interest in the theoretic conclusions of difference branches of science cognitive, was done own understanding of this concept content as selective direction of person psychical processes to perception, studying and performance Ukraine song folk, which is characterized realize attitude and positive emotions from cognitive doing, also serves powerful stimulus of music and pedagogic specialist activity.
We were defined condition investigation problem in theory and practice pedagogic knowledge; psychical and pedagogic cense of cognitive interest, its component structure, working out criterions of forming cognitive interest of China students and stages its perfecting in pedagogic study doing.
Realized using of traditions as tendency in education; was presented decision of problem on the basis using Folk song as China students cognitive complex; working out methodic formation of cognitive interest future music teachers of China, based on the art valuable orientations; cultural; historical and pedagogic; musical science and effusive investigation as the science approaches.
Working out and presented the structure of this phenomenon, which content of those component: requirement and emotion, social and sense and ethnic-cultural, which provide with such criterions : measure requirement and emotion activity, measure realize own reason for the first component; measure activity for Ukraine song folk in the society for second component; measure of cultural valuable of music folk, measure valuable relation for ethnic song folk for third component with their indexes.
In this investigation was used principals : historical and pedagogical sequence, emotion expedient; people pedagogic; alike music rite; national cultural alike. In this dissertation concrete content of term “cognitive interest formation for Ukraine song folk” China students. In this material presented methods of formation cognitive interest for Ukraine song folk China students, appointed levels reach progress, effects and practice meaning in the music disciplines.