У дисертації досліджено проблему інклюзивної освіти дiтей дошкільного віку, які потребують корекції психофізичного розвитку, проаналізовано її вітчизняний і зарубіжний досвід організації; науково обґрунтовано та апробовано систему інклюзивної освіти дошкільників із особливостями психофізичного розвитку на основі толерантного ставлення до вихованців зазначеної категорії; визначено компоненти, критерії, показники та охарактеризовано рівні готовності до навчання у школі дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку; розкрито сутність сучасних технологій практичної реалізації системи інклюзивної освіти дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку та доведено їх вплив на розвиток, корекцію та соціалізацію дошкільників із психофізичними порушеннями.
In the dissertation the problem of inclusive education of children of to preschool children in need of correction psychophysical development, analysis of national and international experience of the organization; of scientific substantiated and approbated system of inclusive education of preschool children with special psychophysical needs on the basis of tolerance to pupils that category; is defined components, criteria, indicators and characterized levels of readiness of to learning at school preschool children needing correction psychophysical development; reveals the essence of modern technology the practical implementation of inclusive education the system of preschool psychophysical disabilities and proved their influence on development, correction and the socialization of preschoolers with psychophysical disabilities.