Дисертацію присвячено дослідженню психолого-педагогічних чинників розвитку чуйності як професійно значущої якості майбутнього вчителя.
У роботі визначено теоретичні підходи до вивчення проблеми розвитку чуйності як професійно значущої якості майбутнього вчителя у вітчизняній та зарубіжній психолого-педагогічній науці, структуру (когнітивний, емоційний, поведінковий компоненти), критерії, показники, рівні (високий, середній, низький) розвитку, динаміку чуйності майбутнього вчителя впродовж навчання у вищому навчальному закладі та психолого-педагогічні чинники (гуманістична спрямованість, емоційний інтелект, емпатія, доброзичливість, прийняття інших, педагогічний такт, суб’єкт-суб’єктна взаємодія системи стосунків «викладач-студент») розвитку чуйності майбутнього вчителя.
Встановлено недостатній рівень розвитку та динаміки чуйності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки.
Розроблено модель розвитку чуйності як професійно значущої якості майбутнього вчителя, що передбачає актуалізацію психолого-педагогічних чинників, які визначають формування когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів чуйності. Апробовано авторську програму формування чуйності шляхом актуалізації чинників її розвитку у майбутніх учителів методами активного соціально-психологічного навчання, доведено ефективність її використання в навчально-виховному процесі вищу.
The thesis is devoted to studying of psychological and pedagogical factors of sensitivity as professionally significant quality of future teachers.
The dissertation identified theoretical approaches to the problem of sensitivity as professionally significant quality of future teachers in domestic and foreign psycho-pedagogical science, structure (cognitive, emotional, behavioral components), criteria of development, dynamic of sensitivity for future teachers during higher education, psychological and pedagogical factors (humanistic orientation, emotional intelligence, empathy, kindness, acceptance of others, pedagogical tact, the subject is subject-centered interaction in relations of "teacher-student") improving of sensitivity of future teachers.
During the studying of problem was found an insufficient level of sensitivity of future teachers. Has been developed the model of the development of sensitivity as professionally significant for future teachers that able to predict the actualization of psychological and educational factors which determine the forming of cognitive, emotional and behavioral components of responsiveness.
Has been tested the authoring program of forming sensitivity by the way of actualization factors of future teachers by the method of active social-psychological studying, has been proved the effectiveness of use in the educational process.