У дисертаційному дослідженні вперше у вітчизняній історичній науці теоретично узагальнено і розв'язано важливу наукову проблему – обґрунтування теоретико-методологічних засад становлення та розвитку шкільної правової освіти України в 1991–2007 рр., яка базується на системі наукових підходів, архівних джерелах і нормативно-правових актах та емпіричних даних з історії правової освіти у загальноосвітніх навчальних закладах. На основі проведеної наукової роботи сформовано пропозиції органам державної влади України щодо вдосконалення системи шкільної правової освіти України. Підсумки дослідження дали змогу визначити напрями подальшого розвитку й удосконалення цієї сфери. За результатами дослідження сформовано рекомендації органам державного управління, що мають теоретичне та практичне значення.
The thesis deals with the validity of theoretical and methodological ways of formation and development of law education in schools of Ukraine during 1991-2007 years that is based on the system of scientific approaches, archives sources, normative-legal regulations and empirical data from the legal history education in the establishments providing general education.
46
This important scientific problem for the first time in the historic science of Ukraine has been generalized in theory and resolved. With the aim of perfection of law education system in Ukrainian schools and due to given scientific research the proposals for the state bodies of Ukraine have been made.
The research results have given the chance to define trends for the future development and improvement in this sphere. Based on these results recommendations having theoretical and methodological meanings have also been made up for state bodies of management.