У дисертації розглянуто особливості розвитку дітей старшого дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату. Висвітлено специфіку роботи з дітьми, які мають порушення ОРА, у дошкільних установах в контексті їх підготовки до навчальної діяльності. Визначені педагогічні умови підготовки дітей з порушеннями опорно-рухового апарату до навчання в загальноосвітній школі інтегрованого типу.
Розроблено спеціальну програму підготовки дітей з вадами ОРА до навчання в школі та регіональну модель інтеграції дітей з порушеннями опорно-рухового апарату в загальноосвітній простір.
In dissertation the features of development of children of senior preschool age with violations of locomotorium are considered. There is reflected a specific of work with children, that have violation of locomotorium, in preschool establishments in the context of their preparation to educational activity. There are defined the pedagogical terms of preparation of children with violations of locomotorium to the studies at general school of the integrated type.
The special program of preparation of children with lacks of the locomotorium to the studies at school and the regional model of integration of children with violations of locomotorium in general educational space have been worked out.