Здійснено системний історіографічний аналіз стану дослідження проблеми в теорії та практиці спеціальної психології та виявлено загальні особливості засвоєння дитиною нормативного змісту в процесі соціо-морального розвитку. Визначено й обґрунтовано цілі, задачі, зміст комплексної методики формування усвідомлення та застосування правил дисциплінованої поведінки дітьми молодшого шкільного віку з порушенням інтелектуального розвитку. Уточнено сутність дисциплінованості, визначено складові її вивчення і формування, показники і критерії оцінювання; розроблено методику їх дослідження в учнів допоміжної школи. Доведено, що розуміння правил дисциплінованої поведінки та їх адекватне застосування є доступним для дітей з вадами розумового розвитку. Використання діагностичних критеріїв емоційності: інтенсивність, предметність, тривалість – дозволило об'єктивно оцінити стан емоційного реагування учнів молодшого шкільного віку з порушенням інтелектуального розвитку, а також визначити основні напрямки роботи щодо їх корекції. Здійснено розробку цілісного психолого-педагогічного забезпечення формування дисциплінованої поведінки в молодших школярів з порушенням інтелектуального розвитку та доведено його ефективність.
The dissertation provides a systematic analysis of the psychological peculiarities of understanding and applying the rules of disciplined behavior of children of primary school age with violation of intellectual development. The systematic historiographical analysis of research problems in the theory and practice of special psychology and related disciplines is done, and identification of common features of child learning the required content in the process of socio-moral development. The goals, objectives, content, complex method of forming understanding and application of the rules of disciplined behavior by children of primary school age with violations of intellectual development are determined. The essence of discipline is specified, the components of its study and formation are defined, as well as performance and evaluation criteria: attention, obedience and patience; the method of their study in secondary school students is developed. It is shown that understanding the rules of disciplined behavior and their proper application is fully accessible for children with intellectual disabilities and can prioritize the educational process in primary school. Discipline does not require a social activity, its nature - obedience - passive, so the potential is consistent with the child with violation of intellectual development. It is shown that the use of diagnostic criteria of emotion: intensity, objectivity, time – alouds to assess objectively the state of emotional responses of students of primary school age with violations of intellectual development and to determine the main directions for their correction. The developing of a holistic pedagogical formation of disciplined behavior in primary school children with violation of intellectual development is done, namely a special selection of content, teaching tools, organizational forms gradually becoming components of discipline according to their nature, characteristics and features complete manifestation in children.